Betaalt de verzekering uit als je je aansluiting mist?

Bijvoorbeeld doordat de 1e vlucht geannuleerd is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Indien je bijvoorbeeld je vlucht van San Francisco naar Los Angeles mist en daardoor je aansluiting mist van Los Angeles naar Schiphol, aangenomen dat je beide tickets bij verschillende luchtvaartmaatschappijen koopt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien je bijvoorbeeld je vlucht van San Francisco naar Los Angeles mist en daardoor je aansluiting mist van Los Angeles naar Schiphol, aangenomen dat je beide tickets bij verschillende luchtvaartmaatschappijen koopt.

Antwoorden (3)

Je eigen verzekering niet, meestal het vliegveld/vliegtuigmaatschappij wel, bv. bij annuleren, als onkosten vergoeding. Dit is vooral het geval bij (aantoonbare) geleden schade, of dat een vlucht daarna helemáál niet meer komt (dus annuleren van een reeks vluchten).

De vergoeding van het vliegveld bestaat meestal uit de ticketprijs en eventueel geleden schade (of een standaard bedrag van de vliegtuigmaatschappij)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aansluiting missen is niet hetzelfde als een vlucht die geannuleerd is. Maar de vergoedingen zijn hetzelfde.
U heeft uw aansluiting gemist als:
- Uw eerste vlucht vertraagd is vertrokken en u vervolgens te laat was voor uw aansluitende vlucht.
- U bent aangekomen op uw bestemming met een ander vluchtnummer, een andere luchtvaartmaatschappij en/of via een andere route dan aangegeven op uw boekingbevestiging of ticket.

AIs u uw aansluitende vlucht heeft gemist dan heeft u recht op de volgende schadevergoeding:

€€ 250 voor alle vluchten tot en met 1500 km;
€€ 400 voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km;
€€ 400 voor alle vluchten buiten de EU tussen 1500 en 3500 km;
€€ 600 voor alle andere vluchten.

Toegevoegd na 4 minuten:
De luchtvaartmaatschappij betaalt de vergoeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord! Geldt dit alleen binnen Europa?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord! Geldt dit alleen voor Europa of ook voor Amerikaanse maatschappijen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de PDF staat dat niet uitdrukkelijk zo vermeld, maar wel dat de luchtvaartmaatschappijen die van en op Europa vliegen zich aan de Europese richtlijnen moeten houden.
In de lijst met schadevergoeding staat een mogelijke vergoeding van € 600,- voor "alle andere vluchten". Dat zijn alle vluchten van en naar Europa van meer dan 3500 km.
Er zijn 2 opties mogelijk.

1.Jij hebt in één boeking bij twee verschillende maatschappijen geboekt. Waarschijnlijk is er dan sprake van codeshare op deze routes. Dan zijn de maatschappijen verantwoordelijk om jou over te boeken op een andere vlucht en -als nodig- een hotel te regelen. Ook de boven genoemde onkostenregeling is dan van toepassing

2. Jij hebt twee losse tickets geboekt. Dan is het jouw verantwoording om op tijd te zijn en zijn de maatschappijen niet verantwoordelijk. Helaas is alles dan op eigen kosten/risico. Dit zal ook geen verzekering dekken