wat is er gesloten op 11 september in barcelona?

bijvoorbeeld ook winkels aan de ramblas of parc guell?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

Dia Nacional de Catalunya (Nationale Dag van Catalonië) :
11 september is een nationale feestdag in de autonome deelstaat Catalunya en dat is, naast de sluiting van alle winkels, musea en overheidsinstellingen, op straat ook te merken aan de vele Catalaanse festiviteiten waarbij protestmarsen, sardanas dansen en andere pro-Catalunya evenementen zeker nooit ontbreken.

11 september is de nationale feestdag in de autonome deelstaat Catalunya en dit wordt door alle Catalanen uitbundig gevierd. In de steden en dorpen zijn de winkels gesloten, scholen zijn dicht en bedrijven hebben een rustdag. Op deze dag wordt er gevierd of eigenlijk herdacht dat in 1714 Catalunya onder koning Felipe V van Bourbon alle rechten op een zelfstandige staat en eigen cultuur verloor.

Na vele jaren van onderdrukking herwon Catalunya in 1932 zijn zelfstandigheid en recht op een eigen cultuur en taal echter dit werd alweer snel teniet gedaan door de burgeroorlog. Franco, die na de burgeroorlog het land regeerde, verbood alle vormen van Catalaanse culturele uitingen en zijn onderdrukking wordt gezien als de zwaarste die het Catalaanse (en Spaanse) volk ooit heeft gekend waarbij vele Catalanen de dood vonden. Sinds 1979 heeft Catalunya echter weer een eigen regering en wetten en dus wordt dit gevierd. Tijdens deze dag zijn er protesten aangezien vele Catalanen nog steeds vinden dat er niet genoeg vrijheid is en er zijn concerten en vele Catalaanse culturele evenementen in de Steden en dorpen.