Hoe zit het met de veiligheid in egypte? Zijn een bezoek aan luxor en piramides van gizeh veilig of af te raden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Antwoorden (2)

In toenemende mate wordt Egypte geplaagd door sociale onrust en politieke spanningen (stakingen, blokkades, inflatie, beschikbaarheid van goederen en dergelijke) die gepaard gaan met grote demonstraties en gewelddadigheden die hebben geleid tot tientallen doden en vele gewonden. Dagelijks vinden spontaan demonstraties in Cairo en overige gebieden in Egypte plaats waarbij het gebruik van (vuur)wapens niet wordt geschuwd. Daarbij is ook sprake van een escalatie in seksuele intimidatie, waarbij ook westerse vrouwen het slachtoffer zijn geworden. Ook na de grootschalige demonstraties van 30 juni (de dag waarop President Morsi één jaar in functie was) hebben zowel voor- als tegenstanders van de President demonstraties in het hele land georganiseerd, gewelddadige confrontaties en stakingen worden daarbij niet uitgesloten. Op deze dagen kan in Caïro extreme verkeershinder ontstaan, waardoor het zeer moeilijk kan zijn een plaats van bestemming te bereiken. Deze verkeershinder zou kunnen leiden tot beperkte bereikbaarheid van de luchthavens hetgeen gevolgen kan hebben voor aankomende en vertrekkende vluchten. Geadviseerd wordt (de ruime nabijheid van) demonstraties en samenscholingen absoluut te mijden en deze niet te fotograferen of te filmen, de berichtgeving in de media te volgen en zich te informeren over de actuele binnenlandse en buitenlandse ontwikkelingen (zie rubriek ‘Onveilige gebieden’).

egypte is een groot en gevarieerd land en het reisadvies is niet uniform voor het gehele land. De volgende adviezen gelden:

• Alle niet-essentiële reizen naar Egypte met een andere bestemming dan de vakantiebestemmingen aan de Rode Zee en de Golf van Akaba worden ontraden.

• Bij bezoeken aan de hotelresorts en de steden die zijn gelegen aan de kust van de Rode Zee en aan de Golf van Akaba, wordt geadviseerd dat deze bestemmingen worden aangedaan door middel van vluchten naar nabijgelegen luchthavens in Sharm-el-Sheikh, Hurghada en Marsa Alam, en eventueel via Cairo airport

• Alle reizen naar de Sinaï, met uitzondering van de eerdergenoemde vakantiebestemmingen worden ontraden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben vroeger ook in Egypte 4 keer achter elkaar geweest en juist in de tijd van de bom aanslagen en moordpartijen, maar als er één groep goed bewaakt werd door de overheid waren het wel de toeristen, en daar zit nu net het probleem, de overheid....

Ik zou zelf nu niet naar Egypte gaan, stel het een jaartje uit zou ik zeggen