Hoe komt het dat mensen in een open jeep op safari niet aangevallen worden door roofdieren?

Je ziet vaak dat mensen op safari naar bv. leeuwen zitten te gapen in een open auto. Toch worden zij genegeerd door de dieren, Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
7K

Het beste antwoord

Ten eerste zullen wilde dieren niet zomaar een mens aanvallen. Ook al loop je in je eentje over de savanne, dan nog is de kans dat je wordt aangevallen niet heel groot. Dat komt doordat de mens geen deel uitmaakt van het normale menu van de dieren.

Maar wat belangrijker is: het dier ziet niet zozeer een mens (of enkele mensen) in een auto; het dier ziet één groot wezen, namelijk de auto plus inzittenden. Een dier zal niet zo snel iets aanvallen dat groter en waarschijnlijk sterker is dan hemzelf.

Je kunt dat zelf proberen in een Nederlands weiland. Een bok wil nog wel eens op je afstormen als je zijn weiland betreedt (wat overigens niet erg is als het een klein bokje is, je krijgt er hooguit een vieze broek van en een blauwe plek als je zijn stoot niet op de juist manier opvangt). Maar als jij een flinke tak voor je houdt, horizontaal, zodanig dat de tak van links naar rechts loopt, dan ziet de bok ineens een wezen dat een paar meter breed is. Zo'n sterke tegenstander zal hij niet aanvallen.

Bij leeuwen en andere roofdieren werkt het net zo.

Bij olifanten bijvoorbeeld niet. Ik heb zelf wel eens in zo'n jeep gezeten toen er een olifant op ons afkwam, met flapperende oren. Die flapperende oren zijn bij een olifant het teken dat hij gaat aanvallen. De chauffeur gaf direct gas en ging ervandoor.

De olifant viel aan omdat hij een jonkie had. En voor zo'n olifant is zo'n jeep relatief veel kleiner dan voor een leeuw.

Overigens: als jij vanuit die jeep een arm te ver uitsteekt, zal een dier dat dicht genoeg bij is, dat ene uitsteeksel wel degelijk een mep geven. Maar da's geen directe aanval, eerder een verdediging.

Samenvattend: in een jeep zul je niet zo heel snel worden aangevallen om de volgende redenen:
--  Het dier ziet jeep plus inzittenden als één geheel. Dat geheel is groot, en zal dus wel sterker zijn dan hemzelf.
--  Een mens staat sowieso niet op het normale roofdierenmenu.
--  Als een dier zijn jonkie wil beschermen, zal het wel aanvallen. Dat doet een mens trouwens ook: er zijn mensen voor de trein gesprongen in een uiterste poging hun kind te redden dat op het spoor speelde.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Soms is beter opletten, leeuwen zullen niet direkt aanvallen daar een jeep vele malen groter is dan zij zelf en instinctief weten dat het gevaarlijk is voor ze zelf, overigens zijn leeuwen die liggen te slapen minder gevaarlijk dan een leeuw in beweging, een leeuw die ligt te slapen heeft geen honger en zal niet zonder reden andere aanvallen.

Andere dieren zoals neushoorns en olifanten zullen wel degelijk de jeep aanvallen als ze deze beschouwen als een bedreiging, dit is laatst nog te zien geweest bij een aflevering van Freek op Safari van Freek Vonk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zien mensen niet als prooi en zolang een mens niet in een confilct komt met een roofdier zoals een tijger of leeuw zal hij niks doen. Hij zal je aanvallen als je hem bang maakt, boos maakt of als teretorium drift (het verdedigen van zijn plaats). Als hij honger heeft en geen prooi kan vinden zou die je wel kunnen pakken maar met als doel om voedsel te krijgen maar ze blijven altijd erg aggressief dus doe iets verkeerd en hij zal al gelijk boos worden en geweld gebruiken dus pas op.