Hoe komt het dat Italiaanse mannen vaak een hese stem hebben?

Ik liep laatst op een dorpsplein in een klein dorp vlakbij Varese (Italië), hier stond een groepje mannen in de leeftijd 35-60 met elkaar te praten. Sommige hadden een hese stem zoals de Godfather had. Doen ze dit expres? Doen ze dit expres of komt dit ergens door.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.9K

Het beste antwoord

Er zijn in mijn optiek meerdere antwoorden mogelijk..

1/ In Italie heersen er veel dialecten die vrij af kunnen wijken van het standaard Italiaans.
Zoals meerdere minderheidstalen, zou het Italiaans een aanleiding kunnen zijn, in de vroegere tijden toen het Italiaans nog niet officieel de standaard taal was, om door middel van een duidelijke articulatie, zich goed verstaanbaar te maken voor menigeen en wellicht zich bewust te differentiëren en te domineren over de andere dialecten in dat gebied.

2/ Daarnaast zijn de klankstructuren van het Italiaans zingbaar en rijmbaar, en zijn uitschieters van klanken onbewust of bewust geworden door de generaties heen.
Heesheid zou dus wellicht veroorzaakt kunnen worden door sterke klankstructuren in de uitspraak, alsmede, een esthetisch voorkomen.

3/ Italiaanse cholerische temperament.

4/ Daarnaast zou het misschien ook een onbewust, psychisch addertje kunnen zijn.
Italiaanse mensen hebben een gemiddelde lichaamslengte van 161 cm en behoren tot een van de kleinste gemiddelde lichaamslengte van de wereld.
Door de voelbare en grotere afstand tussen hoogtes van het opkijken en communiceren met mensen, praten mensen vanuit een intuïtief gevoel harder om begrepen te worden.

Toegevoegd na 55 minuten:
Correctie.. De gemiddelde Italiaanse lichaamslengte is 167 cm. Gem. lengte man 172cm, vrouw 162 cm. Ik keek verkeerd. Voordat ik dadelijk een Italiaan boos maak...

5 / Italiaanse Opera zingen is daar vrij populair, het duidelijk verwoorden van emoties speelt daarbij een hoofdrol. Net zoals op de piano de hoge en de lage klanken veel indruk maakt, kan daar erg naar gestreefd worden om een zo toon neer te zetten. Op den duur kan het misschien ook effect hebben op hun stembeheersing met het beoefenen van Opera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik wilde bijna voor de grap reageren dat die gasten gewoon teveel schreeuwen, maar ik bedacht later dat dit misschien serieus wel eens het geval zou kunnen zijn. Italianen kunnen natuurlijk een hoop kabaal maken en als ze dat een leven lang doen, kan dat zeker een bepaalde heesheid geven.

Toegevoegd na 14 minuten:
Verleidelijk voor sommigen om minnetjes te gaan uitdelen, maar misschien heb ik wel gelijk..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat Italiaanse mannen heeeel veeeeel praten! Ze zijn temperamentvol, het zijn 'haantjes'
en hebben graag gelijk. Bij discussies (en dat doen ze veel) willen ze de boventoon voeren, want zij hébben gelijk en willen dat ook doordrukken. Dan ga je steeds harder praten en dat kost je je stem. Ik denk dat dit zeker meetelt in het heser worden.
Er zullen er ook tussen zijn, die denken dat een hese stem wel erg interessant, intimiderend of sexy klinkt en die hebben het zich aangeleerd. Als een filmregisseur al denkt dat dat bij een Italiaanse 'interessante' man hoort en de publieke opinie daardoor beïnvloedt, denken ook de Italiaanse mannen zo die zich daarmee bezig houden.
Zij willen dan voor de buitenwereld net zo overkomen en hebben zich de hese stem eigen gemaakt. Het zullen er niet zoveel zijn als de 'slijtage' stembanden maar ze zitten er vast wel tussen.(^0^).
11 jaar geleden
ze vinden dat stoer/macho

Toegevoegd na 7 minuten:
ze doen daarbij bepaalde italiaanse zangers na. maar een italiaan met een beetje beschaving doet dat niet en praat normaal