Heb je voor een vakantie naar Duitsland of België ook alle vereiste reisdocumenten nodig?

Wil naar Duitsland of België op vakantie, met de kinderen. Heb niet op tijd de vereiste identiteitspapieren aangevraagd. Kan ik nu toch in een hotel logeren? Er is toch immers geen grenscontrôle.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening heb je altijd alle vereiste papieren nodig, anders zijn ze niet vereist!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL.... goed punt!

Het beste antwoord

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is daar vrij duidelijk over:

Ik ga nooit ver weg, alleen naar Duitsland, België en Frankrijk, heb ik dan ook een paspoort of Nederlandse identiteitskaart nodig?

Ja. Ook als u binnen de Europese Unie reist, moet u zich kunnen identificeren. U kunt zich in het buitenland identificeren met een geldig paspoort of Nederlandse identiteitskaart. U doet er dus goed aan om een paspoort of Nederlandse identiteitskaart mee te nemen naar het buitenland.

Kinderen moeten vanaf 26 juni 2012 een eigen paspoort of Nederlandse identiteitskaart hebben om naar het buitenland en weer terug naar Nederland te kunnen reizen. Dit geldt zowel voor reizen naar landen binnen als buiten Europa.

Afhankelijk van de gemeente waar je woont en hoe druk het nog is, duurt het aanvragen en krijgen van een paspoort ongeveer drie dagen.

Reisdocumenten worden op een centrale plaats in Nederland geproduceerd en voorzien van uw persoonlijke gegevens. U krijgt uw nieuwe reisdocument daarom bij de aanvraag niet meteen mee.
U kunt een beroep doen op de spoedprocedure voor een nieuw reisdocument. Als u het document vóór 16.00 uur heeft aangevraagd, dan zal het in de regel de eerstvolgende werkdag kunnen worden opgehaald.

Aan de spoedprocedure zijn extra kosten verbonden.

http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Reisdocumenten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij de grens zul je inderdaad geen controle krijgen. In het hotel misschien wel. Bovendien heb je echt een groot probleem als er iets met je kind gebeurt, als hij bijvoorbeeld ziek wordt of een ongeluk krijgt en hij moet bijvoorbeeld geopereerd worden. Dan kun je waarschijnlijk geen toestemming geven, omdat je niet kunt aantonen dat het je kind is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowiezo voor een hotel heb je al reispapieren nodig, ik zou toch zorgen dat je het voortijdig voor elkaar hebt :0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad wel verplicht om alle papieren mee te hebben. Er is met regelmaat grenscontrole, maar de focus ligt daarbij niet echt op vakantiegangers.

Ik passeer dagelijks de grens. Vaak ligt daarbijde portemonnee gewoon nog thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je neemt zeker een risico, omdat het officieel verplicht is. En wat gezegd wordt is waar: als je kind iets overkomt heb je een probleem.

Maar voor controle aan de grens zou ik niet zo bang zijn en als je een hotel hebt geboekt kan het wat lastiger zijn, maar zelfs dat hoeft niet als je eigen paspoort in orde is (je hoeft zeker niet altijd van iedereen een paspoort af te geven in een hotel). Ik zou gewoon op vakantie gaan als het niet te ver van huis is. Ben ook weleens mijn paspoort vergeten naar Duitsland en zelfs een keer naar Oostenrijk. Nooit problemen gehad.