Ga van de zomer op fietsvakantie naar Sardinië. Dit wordt mijn 1ste keer op de fiets. Kan ik mijn snelle racefiets voor dit doel gebruiken?

Ik wil bagage meenemen op mijn fiets, wat is beter een karretje of bagage verdeeld over mijn fiets? Is dat mogelijk op een racefiets of heb je daar een speciale 'tourbike' voor nodig? Wie kan mij (algemene) tips geven voor mijn eerste vakantie in Sardinië?

Dank je wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Een racefiets zou ik zelf niet doen aangezien je een lange reis gaat maken en dit is niet zo comfortabel. Op een race fiets is vaak geen bagage rek gemonteerd, dus zal het ook lastig zijn om iets achterop te monteren. Zelf zou ik voor een tourfiets gaan met een bagagedrager en daar grote tassen op monteren net als op een motorfiets. Zo kun je veel spullen meenemen, je zal natuurlijk wel wat harder moeten trappen. Vergeet natuurlijk niet om veel water mee te nemen, of navulbare flessen. Als je in de zomer gaat fietsen kost dit enorm veel energie met die warmte en ligt uitdrogings gevaar op de loer. Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en veel plezier met de zomer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keus tussen karretje of tassen is persoonlijk. Zelf ga ik al 25 jaar met vier tassen (2 voor, 2 achter). Karretjes zijn wel goed geschikt om je fiets te ontlasten (racefiets). Er zijn mensen die zweren erbij. Zelf vind ik het zonde van de extra kilo's die de kar weegt.

Een racefiets kan. Maar meestal is een racefiets niet gebouwd op veel bagage. een rekje erop zetten kan natuurlijk wel, maar ook je wielen en misschien zelfs het frame zullen protesteren. een bobyack is dan handiger.

Een MTB heeft relatief veel weerstand door de dikke banden. Verder moet je daar ook een bagagedrager op monteren. Kan wel, maar er zijn simpeler oplossingen.

Speciaal voor vakantiefietsers zijn er de trekkingbikes. Of je dat echt nodig hebt is aan jou: de kans dat je problemen krijgt met je fiets is wel veel kleiner met een juiste fiets. Een mix tussen stevigheid en lichtgewicht, en genoeg versnellingen. Stevige (!) voor- en achterdragers erop, vier waterdichte fietstassen ( http://fvw.valksoftware.nl/?affiliate=0126283&knoopid=4 ) en fietsen maar.

Neem eens een kijkje op verschillende fietsvakantie-sites, zoals de dochterpagina bij startpagina over fietsvakanties: fietsvakantie.startpagina.nl. Verder www.fietsvakantiepagina.nl en www.wereldfietser.nl.

Over Sardinië: Een routegidsje met campings, hotels, fietsroutes, bezienswaardigheden, etc kun je kopen bij bikeline: http://www.fietsrouteplanner.eu/content/view/158/135/ .

Tot slot nog een laatste, heel recente tip: Het grote fietsvakantieboek van Eric Schuit, nét gepresenteerd op de Fiets- en Wandelbeurs: http://www.fietsweblog.nl/het-grote-fietsvakantieboek/ .

De pret van een fietsvakantie is ook de voorbereiding, dus succes met bovenstaande tips. Advies: maakt niet uit hóe je gaat, als je maar gaat.