ik ga 5 maanden naar het buitenland en heb medicijnen ivm ADD. is een schengen document nodig of is een verklaring van psychiater genoeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K

Antwoorden (3)

Binnen het Schengengebied heb je een Schengenverklaring nodig. Om die te krijgen, moeten zowel je apotheker als je arts als jijzelf iets tekenen.

Voor niet-schengenlanden geldt per land een andere wetgeving. Het beste kun je dan even de ambassade van dat land bellen om te informeren wat er nodig is. Soms moet je dan inderdaad een verklaring van je arts hebben.

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik ga er dan even vanuit dat je vanwege je ADD methylfenidaat gebruikt, of een ander middel dat onder de opiumwet valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6 weken moet je geloof ik nemen voor een Schengenverklaring. Wat dat betreft zijn veel niet-Schengenlanden gemakkelijker, want alleen een verklaring van je arts vragen gaat sneller..
Schengenverklaring
(Grensdocument voor medicatie die vallen onder de opiumwet)

Ritalin (methylphenidaat), Dexedrine (Dexamphetamine)
of Concerta vallen onder de opiumwet.

Als je op vakantie gaat naar een land dat hoort bij de zogenaamde Schengenlanden, dan dien je een schengenverklaring mee te nemen. Deze verklaring moet gelegaliseerd worden door Inspectie van Volksgezondheid.
Sinds 2 jaar heeft het CIBG in opdracht van de inspectie,
cluster Farma deze taak overgenomen van het IGZ.

De Schengenlanden zijn:
België Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Griekenland Hongarije Italië Letland Litouwen Luxemburg Malta Noorwegen Oostenrijk Polen Portugal Slovenië Slowakije Spanje Tsjechië IJsland Zweden Zwitserland

Het formulier wordt voor 30 dagen aaneengesloten afgegeven. Bij een reis van meer dan 30 dagen dien je nog een Schengenverklaring in te vullen waarbij de data op elkaar aansluiten

Als je al een geneesmiddelenpaspoort hebt,
dien je alsnog een schengenverklaring aan te vragen.
Een geneesmiddelenpaspoort is geen grensdocument.
Wat moet je niet vergeten!
Bij geldigheidsperiode moet u de datum van vertrek
en de datum van terugkomst invullen.

Let op!
De Inspectie neemt alleen goed
en volledig ingevulde verklaringen
in behandeling.

Stuur de volledig ingevulde,
en door de arts ondertekende verklaring :
CIBG
uitvoeringsorganisatie van het
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Wijnhaven 16
2511 GA Den Haag
Postbus 16114
2500 BC Den Haag
T070 340 55 88 (Schengen-service lijn)
(op werkdagen te bereiken tussen 09:00 en 17:00)

Vraag op tijd je Schengenverklaring aan!!
Houdt er rekening mee dat de hele procedure
enkele weken in beslag kan nemen!!

Het is verstandig de geneesmiddelen mee te nemen in de verpakking van de apotheek. Daardoor wordt duidelijk dat je het geneesmiddelniet als genotmiddel gebruikt. In geval van twijfel kun je het best jouw apotheek vragen of je geneesmiddel een opiaat is.

Wanneer je op vakantie gaat naar een niet-Schengenland
dien je een Engelse verklaring door hun arts op te laten stellen.
Deze stuur je ook naar het bovenstaande adres om hem te legaliseren.
Neem ook even contactop de ambassade van het bestemmingsland,
om te controleren of een engelse verklaring voldoende is.
Voor sommige landen zijn aanvullende documenten nodig.
Houdt er hier ook rekening mee dat de hele procedure
enkele weken in beslag kan nemen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geneesmiddelen

Het is verboden geneesmiddelen binnen het grondgebied van Nederland te brengen zonder dat u een fabrikantenvergunning hebt van Farmatec (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Dit verbod geldt niet als u als reiziger bij binnenkomst in Nederland in het bezit bent van geneesmiddelen die voor uw eigen gebruik zijn bestemd. De regels voor geneesmiddelen zijn in Nederland opgenomen in de Geneesmiddelenwet.

Als u geneesmiddelen gebruikt, vraag dan aan uw arts of apotheker een medisch paspoort. Daarmee toont u aan bij de Douane dat de door u ingevoerde geneesmiddelen voor eigen gebruik zijn. Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over het Europees medisch paspoort (EMP).

Sommige geneesmiddelen zijn verboden volgens de Opiumwet. Op de website van de Inspectie voor de Gezondheidszorg vindt u meer algemene informatie over geneesmiddelen.

Zie ook de website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de gevaren van het kopen van pillen in het buitenland en via internet: www.internetpillen.nl
Overtreding strafbaar

De Douane controleert of u zich aan de regels voor geneesmiddelen houdt. Houdt u zich niet aan deze regels? Dan bent u strafbaar en kunt u worden vervolgd door de officier van justitie.

Ga naar de apotheek en vraag om een medisch paspoort!
Dit is een geldig document binnen de Schengenlanden!
Draag het altijd bij je, als er iets gebeurt waardoor je zelf niet meer kan zeggen dat je medicijnen gebruikt lezen ze het van je medisch paspoort!