Ik heb een blokhut in de tuin, die ik wil gaan verhuren als retraiteplek. Hoe zit dat fiscaal?

Het gaat om een blokhut in onze tuin met 2-4 slaapplaatsen. Bedoeling is om een paar maanden per jaar te verhuren aan mensen die even bij willen komen in de hektiek van alledag. Moet ik dan BTW heffen en inkomsten opgeven aan de belastingdienst? Waar moet ik nog meer op letten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K

Het beste antwoord

Die blokhut is waarschijnlijk kadastraal onderdeel van je woonhuis. In dat geval zullen inzake verhuur dezelfde regels opgaan als voor kamerverhuur gelden.

Jouw eigen huis is vermogen maar is vrijgesteld van box 3. Een deel van het huis wordt nu echter zakelijk gebruikt (voor dat deel moet je een schatting maken). Dat deel zal worden toegevoegd aan box 3 waarover 1.2% vermogensrendementsheffing betaald moet worden (afgezien van de vrijstelling - ik heb natuurlijk geen idee van je overige tegoeden). Ook kun je een evenredig deel van de hypotheek niet meer aftrekken en zal het eigenwoningforfait over een iets kleiner bedrag berekend moeten worden. De inkomsten uit verhuur zelf hoef je niet op te geven. Dat is dan weer mooi.

Als jouw blokhut bijvoorbeeld 10k Euro waard is betaal je 120 Euro extra aan vermogensrendementsheffing (aannemende dat je vrije voet al op is) en het heeft een doorgaans gering effect op de hypotheekrente aftrek en het eigenwoningforfait waarvan je de omvang gemakkelijk kunt schatten (maar ik niet zonder verdere gegevens).

Btw en dergelijke is niet aan de orde. Dat is pas het geval als je echt bedrijfsmatig zou gaan verhuren.