Wat zijn echt typische en beruchte gerechten in Tsjechie?

Wat zijn nou echt typische gerechten in Tsjechie en hoe berijd je ze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de gerechten bereiden ipv berijden ;)
Utrecht
12 jaar geleden
tenzij de koe of ezel nog leeft ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat wel wat: http://www.goeievraag.nl/vraag/typische-lekkere-tsjechische-gerechten.154457

Het beste antwoord

Ik weet niet heel typische gerechten, maar ik weet wel dat ik deze zomer in Praag blij verrast was door het vegetarische aanbod!
Ben in meerdere vegetarische restaurants geweest, en was echt super lekker! Dus mocht je naar Tsjechië gaan, dan raad ik je zeker aan om zo'n restaurantje te bezoeken!

Volgens Wikipedia typisch Tsjechisch:
Bramborák (aardappelpannenkoeken), Topinky (geroosterd brood) en český knedlík (Boheemse knoedels).

En kijk eens op deze site:
http://www.smulweb.nl/recepten/tsjechisch
staan 190 recepten uit de tsjechische keuken! Ook van de 3 hierboven genoemde dingen.

Smakelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een drankje: BECHEROVKA.
wikipedia: Becherovka is een typisch Tsjechische sterkedrank. Het is een soort "kruidenbitter". Bevat 38% alcohol. Oorspronkelijk werd het gemaakt (1807) door Jan Becher en een apotheker als maagmedicijn.

Jaarlijks wordt er in Karlovy Vary (voorheen Karlsbad) zo'n 18 miljoen liter "Becher" gemaakt. Het grootste gedeelte blijft in het land. In Nederland zie je het zelden, maar omdat Tsjechië steeds vaker door toeristen uit Nederland bezocht wordt, neemt de bekendheid wel toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsjechische chocolade truffels

Ingrediënten:
200 gram chocolade, geraspt
60 gram boter
2 eierdooiers
20 gram poedersuiker
70 gram cacao

Bereiding:
Klop de boter met de eierdooiers en suiker tot een luchtig en romig mengsel. Voeg de cacao en 175 gram van de geraspte chocolade toe. Kneed het mengsel goed, vorm er balletjes van en rol ze door de rest van de geraspte chocolade.

Gemarineerde Karper

Ingrediënten:
1 wortel
1/2 selderij
1 ui
50 g verse erwten
1 zure augurk
500 g mayonaise
1 glas witte wijn
Sap van 1 citroen, zout, zwarte peper, suiker
1 schoongemaakte karper (ca. 1 kg)

Bereiding:
1. Wortel, selderij en ui schoonmaken en in dunne reepjes snijden. Vervolgens ze in kokend water blancheren, laten uitlekken en afkoelen.
2. De erwten in zout water koken, de augurk in smalle plakjes snijden. De erwten en de augurk aan de andere groenten toevoegen. De groenten met mayonaise, witte wijn en citroensap mengen en met zout, peper en suiker op smaak brengen.
3. De karper in zout water koken. Huid en graten verwijderen, in porties snijden en enkele uren in de marinade laten trekken.

Česneková polévka (knoflooksoep)

Ingredienten:
8 teentjes knoflook, fijnstampen in een beetje zout, peper, majorijn, komijn
250 gram aardappelen, in kleine blokjes snijden
1,5 liter vleesbouillon
30 gr reuzel
150 gr vers geraspte parmezaan
geroosterd brood

Bereiding:
In pan met vleesbouillon toevoegen knoflook met kruiden, aardappelen en reuzel. Kook de soep tot de aardappelen gaar zijn. Voeg peper en zout naar smaak toe.
Giet de soep in de borden en strooi er de kaas over.
In plaats van een bord met een sneetje brood, wordt de soep vaak geserveerd in een uitgehold brood. Erg lekker.