Wie kan mij wat vertellen over Cuba?

Ik zag laatst op het nieuws dat Cubanen hun huizen weer mogen (ver)kopen. Ik heb nu een paar vragen:

Hoe kwamen de Cubanen daarvoor aan hun huizen?
Hoe zit het met het socialisme in Cuba?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Antwoorden (3)

Bijna alle huizen op Cuba zijn van de staat. In het communistische systeem, is eigen bezit niet zo wenselijk. Je deelt alles met elkaar, de staat zorgt voor je, en bepaalt ook wat wel en niet goed voor je is.

Maar liefst 85% van de bewoners betaalt geen huur, net zoals de medische zorg en onderwijs helemaal gratis zijn.
Dat klinkt mooi, maar als die medische zorg niet zo geweldig is, heb je er ook niet zoveel aan.

Het communistische systeem is op zijn retour, omdat we allemaal kunnen zien dat het prachtig klinkt (solidariteit, alles delen) maar dat het in de praktijk niet werkt. Het maakt mensen passief en afhankelijk.

Fidel Castro heeft de macht overgedragen aan zijn broer Raúl, en hij laat heel langzaam de teugels wat vieren. Dat kan ook bijna niet anders, want overal zie je dat mensen zèlf beslissingen willen nemen, en niet afhankelijk willen zijn van de staat. Op Cuba komen de machthebbers daar wat laat achter. Over een jaar of 10 zal Cuba waarschijnlijk gewoon een democratisch en kapitalistisch land zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Cubaanse gezondheidszorg behoort tot de allerbeste van de wereld. Veel wereldleiders laten zich in Cuba helpen. Kijk eens naar 'sicko' van Michael Moore
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het prima als jij vindt dat de gezondheidszorg op Cuba zó geweldig is, maar we mogen op zijn minst toch wel vaststellen dat de meningen daarover verdeeld zijn. "Medische zorg wordt betaald door de staat. De levensverwachting ligt op 78 jaar. Volgens officiële cijfers besteedt de Cubaanse regering 11,2% van het jaarlijkse budget aan gezondheidszorg, zijn er 6 artsen per 1.000 inwoners, is de kindersterfte 4.7 op 1.000 geboorten en vinden bijna alle geboorten (99,7%) plaats in medische centra. Kinderen worden gevaccineerd tegen 13 ziekten. De fractie met HIV besmette personen is geringer dan 0,1%. [15] Critici en tegenstanders van het bewind plaatsen echter kanttekeningen bij deze cijfers. Zij menen dat de toestand van de gezondheidszorg niet zo rooskleurig is als de Cubaanse regering dat voorstelt en dat de kwaliteit van de medische voorzieningen over het algemeen laag is, of dat althans is geworden nadat het land in economische problemen kwam toen de Sovjet-Unie ophield te bestaan, mede omdat Cuba zijn beste dokters en materieel naar het buitenland stuurt om daar humanitaire hulp te verlenen. Verder wordt er melding gemaakt van het feit dat personen die met het regime meewerken betere gezondheidszorg krijgen dan personen die dat niet doen of die zich kritisch over de regering hebben uitgelaten." http://nl.wikipedia.org/wiki/Cuba_%28land%29 Wat Michael Moore betreft: iemand die zo manipuleert in zijn berichtgeving, en er zelf zó slecht tegen kan, als hij op dezelfde manier wordt behandeld, als hij zijn tegenstanders behandelt, heeft geen enkel recht van spreken. De beste man streeft een politiek doel na, en het zal hem worst zijn, of hij dat doel met leugens of waarheid bereikt. http://www.deadline.nl/news/Bushcriticaster+Michael+Moore+ontmaskerd Dat er met de gezondheidszorg in de VS veel mis is, dat zal niemand ontkennen. Maar dat zegt niets over de belabberde gezondheidszorg op Cuba.
Wij hebben kennissen in Cuba wonen,Ze mochten zelfs geen auto kopen, en hele families wonen bij elkaar.
Ze hebben geen cent te makken, en krijgen v/d staat bonnen
om dingen te kopen.Toch staan er in Havanna de hoofd stad
ook prachtige huizen, Maar over het algemeen is het een zeer armoedig land, de mensen zijn er ook met weinig tevreden, trouwens ze moeten wel want er is bijna niets
12 jaar geleden
Ondanks het feit dat Fidel Castro niet meer aan de macht is, is er nog steeds duidelijk sprake van socialisme in Cuba. Ik ben in september 16 dagen op vakantie geweest in dit prachtige land, maar zal een paar voorbeelden geven waaruit blijkt dat het nog lang niet is afgelopen met de socialistische staatsvorm:

- Vinales is een kustplaats, gelegen op een schiereiland, waar Cubanen niet mogen komen om vakantie te vieren. Dat recht is voorbehouden aan de toeristen. Cubanen mogen er alleen komen om te werken. Als ze er geen werk hebben moeten ze wegblijven uit deze kustplaats.
- De Cubaanse regering reguleert de salarissen van bijna alle Cubanen. Taxichauffeurs (samen met een aantal andere vrije beroepsuitoefenaars) vormen daarop een uitzondering, zij betalen de staat voor het mogen rijden van de taxi maar ontvangen hun inkomen via de passagiers = toeristen. Taxichauffeurs zijn daarom relatief "rijk" en verdienen bijvoorbeeld meer dan een chirurg die dus niet wordt beloond voor de opgedane kennis of zijn chirurgische vaardigheden. Omkopen van een dokter of chirurg om eerder behandeld te worden dan een ander is daardoor heel normaal geworden.
- Cubanen leven nog steeds hoofdzakelijk van de voedselpakketten die zij krijgen van de regering.
- Rondom Cuba zit enorm veel vis in de zee. Cubanen hebben lange tijd geen vis mogen vangen, vis werd gezien als staatsbezit en dus stond vissen vangen gelijk aan stelen van de staat. De Cubaanse regering laat tegenwoordig wel wat visvangst toe, maar het overgrote deel van de vis wordt afgenomen en voor export gebruikt. Er staat weinig vis op de kaart van restaurants terwijl het eiland er letterlijk mee omgeven is.
- Veel huizen en gebouwen verkeren in vervallen staat en hebben dringend onderhoud nodig. Echter, de borden en muren met communistische teksten en schilderingen zien er altijd fantastisch kleurrijk uit, worden goed onderhouden en lijken pas geverfd als je ze voorbij rijdt. Duidelijk waar de regering haar geld aan uitgeeft.
- De communistische jaren worden geteld, vanaf 1958 geloof ik, dus overal wordt het aantal jaren communisme geschilderd ("Wij vieren 53 jaar socialisme!" staat er dan op een muur).

Ik kan nog doorgaan met heel wat voorbeelden die duidelijk maken dat het communisme nog volop leeft. Ik geloof zeker dat er langzaamaan steeds meer mogelijk wordt in Cuba. Maar een kapitalistische staat over een jaar of 10 lijkt me onwenselijk. Dat zou direct leiden tot een nog grotere kloof tussen arm en rijk.