Wat is de nationaliteit van een curacaoenaar na 10-10-10?

Op 10-10-10 is curacao maakt geen deel meer uit van de koninkrijk der nederlanden. Wat staat er straks in het paspoort van een curacaoenaar?

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat gebeurt er dus als een curacaoenaar met een nederlands paspoort deze moet verlengen? Wordt de nationaliteit dan curacaoenaar ipv nederlander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
11.5K

Het beste antwoord

Het enige wat ik kan vinden is bijgevoegde link, Rijkswet op het Nederlanderschap. Bovenin staat daar dat dat KB actief is op 20 januari 2011, echter onderin staat dat het wetstekst stamt uit 1984.
Artikelen 7 en 8 zijn van toepassing op deze situatie, en waarschijnlijk ook artikel 29.
Samengevat als antwoord op deze vraag: De nationaliteit is nog altijd de Nederlandse, mits deze persoon voorafgaand aan de wijziging minimaal 3 jaar op Nederlandse (of NA) bodem verbleef etc. etc. Dit zal als zodanig op een nieuw uitgegeven Nederlands paspoort worden vermeld.

Het is onhandig dat overheidsinformatie sites hier verder geen concrete informatie over geven, buiten deze wetstekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

10 oktober 2010 is inmiddels al een jaar geleden. Iemand van Curaçao zal dus de Curaçaose nationaliteit hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan is je nationaliteit Yu korsou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al ben je yiu di tera, je was en je blijft gewoon Nederlander. Net als de Arubanen altijd al waren sinds de s
Status Aparte.
Curaçao is op 10 oktober 2010 een apart land binnen het Koninkrijk der Nederlanden geworden. Het Koninkrijk bestaat nu uit een Europees deel (hetgeen we Nederland noemen), Arabu, Curaçao en Sint Maarten. In deze landen wordt het Nederlandse paspoort verstrekt. Inwoners hebben dus de Nederlandse nationaliteit.

Omdat het paspoort ook het paspoort van de Europese Unie is, woont men op Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten en Sint Eustatius niet in Europa, maar hebben zij wel dezelfde rechten als zij die in het Schengengebied wonen.

Je veronderstelling dat Curaçao dus geen deel meer uitmaakt van het Koninkrijk is dus onjuist, waardoor de rest van je redenering ook mank gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zelfde als bij de Arubanen sinds de Status Aparte: je bent Nederlander. Korsou is 'een land binnen een land' geworden. Voor het paspoort maakt dat niks uit.