Vanaf hoe oud ben je verplicht je paspoort te laten zien als je bijv. op reis gaat?

Wij gaan op vakantie, maar we willen weten of ik en mijn zusje (13 & 10 jaar) een paspoort nodig hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ga je heen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar Londen.
anneliez
12 jaar geleden
Je moet zelf een ID bewijs hebben, of bij je ouders ingeschreven staan, maar je mag niet de grens over zonder pas of ID bewijs.
Vanaf een bepaalde leeftijd moet je zelf een Id-kaart of pas hebben, ik heb geen kinderen dus ik weet niet welke leeftijd dat is

Het beste antwoord

als jullie bij de ouders in het paspoort staan, en zij reizen mee, dan mag je tot je 14e met hun mee. Daarna moet je zelf een paspoort hebben. Overigens: Sommige landen verwachten al op jongere leeftijd een eigen paspoort om je in het land te laten; zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wanneer-heeft-mijn-kind-een-eigen-paspoort-of-identiteitskaart-nodig.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanaf je vijftiende dien je een eigen paspoort te hebben tot die tijd mag je bijgeschreven staan bij de ouder of ouders als die het gezag over je hebben. Let wel op! in sommige landen dien je jonger een paspoort te hebben, je doet er dus goed aan eerst navraag te doen aan het land waar je heen wil reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14e ;-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iHave: TOT (en met) je 14e mag je bij je ouders in je paspoort, VANAF je 15e moet je er zelf een hebben. De vraagsteller zei het dus correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar vanwege de identificatieplicht moet je je vanaf
vanaf je 14 (bron Rijksoverheid.nl) je kunnen legitimeren (voor kinderen dus in de praktijk een paspoort of ID-kaart)
En kinderen kan je laten bijschrijven in je paspoort tot en met hun 15 jaar (bron Rijksoverheid.nl) Dus als we het puur over reisdocumenten hebben ligt de waarheid dus in het midden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, vanaf volgend jaar heb jij gelijk, dan kun je kinderen niet meer bijschrijven en moet je gewoon vanaf je 14e een kaart/paspoort hebben.
Ja dat is meteen al vanaf geboorte. Of een id kaart is voor de meeste landen in europa ook voldoende. Tot je 15e mag je ook zijn bijgeschreven in het paspoort van je ouders. Maar dit word in juli? 2012 afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Vanaf 26 juli 2012. Plusje, zijn maar weinig mensen hiervan op de hoogte. Daarna moet er zelfs voor een baby een reisdocument afgegeven worden als je met het kind naar het buitenland wilt.
Als jullie gaan naar een land buiten de EU en jullie reizen zonder jullie ouders is het noodzakelijk dat jullie zelfstandig een paspoort dienen te hebben.

Gaan jullie ouders mee is het noodzakelijk dat jullie in het paspoort van jullie ouders zijn bijgeschreven.

Binnen de EU is een ID.kaart (helaas niet meer gratis) benodigd.