Onze piramide tent het zijn nok op een kleine 3m hoog. Als we in het open veld of bovenop de duinen kamperen is dat het hoogste punt. Biksemrisico?

Ik hoor nooit iets over blikseminslag in tenten, toch denk ik wel eens aan een bliksemafleider

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halve aardappel op het ijzeren puntje zetten? ;)

Het beste antwoord

Ja natuurlijk, het risico is groter als op een camping waar meer tenten staan. Aluminium geleidt stroom al de beste. Het enige dat je kunt doen is iets onder de stokken leggen dat droog blijft. Op een camping zou de kantine of recreatieruimte open moeten zijn bij onweersdreiging dus vraag daarnaar en herinner ze er aan wanneer er slecht weer verwacht wordt. Kom je ooit in onweer terecht, maak dan geen contact met de grond en doe horloges, ringen en brillen af. Eén voet op de grond is nog altijd veiliger dan twee voeten omdat de spanning die over de grond loop dan niet door je hele lichaam gaat. Dat wordt dus hinken. Ben je in een auto of gebouw, houdt dan de ramen gesloten. Zeker op het moment dat met een windvlaag de golf koelere lucht komt. Op dit grensvlak slaat de bliksem vaak in.

Bliksemafleiders werken op het principe dat hele hoge voltages, die zich ontlasten, over de oppervlakte van voorwerpen lopen. De koperen of tegenwoordig ook dikke aluminium draden zijn over het silhouet van het gebouw gespannen en een uitnodiging voor de stroom om niet door het materiaal van het gebouw te gaan. Hiervoor moet de stroom in voldoende mate en snel genoeg worden afgevoerd naar de grond. Deze aarding zit met een dikke pen heel diep in de bodem. Niet iets om even aan te leggen. Je zou een meterslange dik koperen leiding heel diep de grond in moeten spoelen. Werk voor een bedrijf dat bijvoorbeeld bronnen boort. Een kortere aarding zal juist extra gevaar opleveren. Mijn tent is trouwens wel eens getroffen door bliksem, ik zat hoog op een luchtbed me klein te maken, voorwerpen onder de stokken en er is niets gebeurd. Het is al meer dan 30 jaar geleden en veel meer weet ik er niet meer van. De ondergrond was zand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit geeft zeker een verhoogd bliksemrisico. Zelfs als de bliksem vlakbij inslaat is dat een risico.

Een bliksemafleider heeft weinig zin, je kunt beter tijdens onweer en kamperen ergens anders schuilen, bijvoorbeeld in een huis of auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft weinig zin om "het heeft weinig zin" te zeggen als je daar geen argumenten bij aandraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat een afleider welke niet diep genoeg is geplaatst het gevaar alleen maar vergroot.
Ook een tentconstructie werkt als een kooi van Faraday en zal iedereen die zich binnen de kooi bevind weinig last hebben van de elektrische ontlading, echter het tentdoek aan de buitenzijde zal vlam vatten en een bedreiging vormen voor de personen in de tent.

Een ander veilig heenkomen zoeken lijkt mij dan ook het beste.

Toegevoegd na 2 minuten:
het moet zijn:

Het tentdoek aan de buitenzijde KAN vlam vatten.