ik heb een Nederlandse verblijfsvergunning(Asiel Bepaalde tijd)en ook een reisdocument! ik wil naar zwisterland, heb ik dan een visum nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan je nationaliteit, dus van welk land je een reisdocument / paspoort hebt.
Met een Nederlands paspoort heb je voor Zwitserland geen visum nodig.
Of je voor jouw nationaliteit wel een visum nodig hebt, kun je opzoeken in de link. Daar vind je ook alle aanvullende informatie omtrent het aanvragen.
Een verblijfsvergunning is geen paspoort ; die is alleen voor je verblijf / inwonerschap van Nederland .

Toegevoegd na 5 minuten:
Soms gelden er naast of in plaats van een visumplicht (wel) andere eisen, bijvoorbeeld en bepaald type paspoort (biometrisch) met een bepaalde geldigheidsduur, in het bezit zijn van een terugreis- danwel doorreisticket en voldoende financiële middelen. Bijvoorbeeld met een Bosnisch paspoort.

Met andere paspoorten mag je wel even langs de luchthaven, maar kom je het land zelf niet in (een Marokkaans paspoort bijvoorbeeld).

En voor sommige landen gelden geen standaard regels, maar moet er eerst een (persoonlijk) onderzoek worden gedaan voor een eventueel verzoek wordt goedgekeurd. Irak bijvoorbeeld.