waarom heet Groot Britannie, Groot Britannie en niet Klein Britannie of iets dergelijks?

Toegevoegd na 16 minuten:
En waar komt de tweede naam: United Kingdom vandaan? waarom 2 namen voor een land en welk is de officiële naam dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
4K

Het beste antwoord

De naam Brittannië werd voor het eerst gebruikt door de Romeinen, die het eiland Britannia noemden. Het voorvoegsel ‘ groot’ wordt gebruikt om het van Bretagne te onderscheiden, dat oorspronkelijk dezelfde naam had.

Sinds Jacobus I (1603) stonden de twee koninkrijken Engeland en Schotland onder een personele unie. De naam Groot-Brittannië wordt officieel gebruikt sinds 1707, toen het Engelse parlement de Act of Union goedkeurde. Door deze wet werden Schotland en Engeland officieel verenigd onder één troon. De nieuwe eilandnatie wordt meestal het “Koninkrijk Groot-Brittannië” genoemd, totdat in 1801 het “Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Ierland” werd gevormd. Na de Ierse onafhankelijkheid is de naam sinds 1927 Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De naam Brittannië werd voor het eerst gebruikt door de Romeinen, die het eiland Britannia noemden. Het voorvoegsel 'groot' wordt gebruikt om het van Bretagne te onderscheiden, dat oorspronkelijk klein Britannia genoemd werd (Greater Britain, in het Frans: Grande Bretagne, versus Lesser Brittany, in het Frans: Petite Bretagne).

Het eerste ontstaan van de naam moet echter worden toegeschreven aan de Griekse navigator Pytheas, omstreeks 325 voor Christus. De Keltische bewoners beschilderden zichzelf wanneer zij ten strijde trokken met het groenblauwe kleurstof van de wedeplant of in het Engels: woad. Daarom noemde hij het land in het Grieks: "prettaniké", wat betekent: "land van de beschilderde mensen". In het Latijn werd dit "Pretannia" en later "Britannia".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam werd voor het eerst officieel gebruikt in 1707, toen het Engelse parlement de Act of Union goedkeurde. Vanaf die tijd vielen Engeland en Schotland onder het koninkrijk.
AWM
14 jaar geleden
De 2e naam komt voort uit het samenvoegen van Schotland, Wales en Engeland. Nog steeds wordt het je bepaald niet in dank afgenomen als je in Schotland of Wales zegt dat je in Engeland bent - je bent in Schotland, in Wales, of in Great Britain....dat ligt, na alle oorlogen die gevoerd zijn met de Engelsen nog steeds héél gevoelig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groot Brittanië is het eiland waar oa Engeland op ligt. Het Verenigd Koninkrijk is een land bestaande uit Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland.