Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het weer in België ongeveer hetzelfde als Nederland en omgekeerd?

als je in nederland naar het journaal kijkt van de nos zie je dan ook de kaart van belgie? ja, en dat deed me denken aan het feit dat het weer in belgie en nederland dus hetzelfde is? als het in belgie op een bepaalde dag 25 graden wordt, wordt het dan ook 25 graden in nederland en vice versa?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij, hier in Brabant, kunnen beter naar het Belgische weerbericht kijken. Dat klopt voor deze omgeving beter dat de gemiddelden van het knmi.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

België heeft wel - net als Nederland - een gematigd zeeklimaat. De gemiddelde temperatuur en neerslag kan echter best wel iets afwijken omdat België een stukje zuidelijker ligt. Zelfs in Limburg wijkt de gemiddelde temperatuur af met die van Middelburg (vlak aan zee), Utrecht (meer het land in), Groningen (noordelijker). Dus ook lokaal zijn er verschillen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook binnen Belgie zullen er verschillen zijn aan de kust of in de Ardennen. Vergelijk de klimaatgrafieken maar eens als je googled op klimaatgrafiek Nederland of Belgie.

http://www.google.nl/images?hl=nl&q=klimaatgrafiek%20Belgi%C3%AB&rlz=1I7GFRE_nl&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

Toegevoegd na 16 minuten:
Onderstaande afbeeldingen geven de gemiddeldes weer en je ziet dat de gemiddelde temperatuur 1-4 graden afwijkt.

Plaatselijk zijn de verschillen natuurlijk veel groter en dit wordt veroorzaakt door de ligging (bij zee, of landinwaarts, hoogte, veel of weinig bos). Dat is ook zo in Nederland. De meeste zonuren heb je dacht ik op Schouwen-Duivenland en het is in Limburg dacht ik gemiddeld het warmst.

Toegevoegd na 21 minuten:
Bekijk maar eens goed de weerkaarten van vandaag. In Den Helder (kust) was het 16 graden en in Tilburg (land) 21. In Oostende (kust) was het 16 graden en Gent (land) 21 graden. In Spa, in de Ardennen, was het 16 graden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vaak maar 2-4 graden verschil. meer niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote kans, al denk ik wel dat er verschil zit tussen Noord-Nederland en Zuid-België.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja op een of ander manier schijnt het weer zich niets aan te trekken van grenzen. Dus als het in pak hem beet Breda regent is de kans groot dat het ook in Antwerpen regent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna hetzelfde. Want Belgie is niet zoo ver weg van Nederland... Het kan paar graden verschil in zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongeveer hetzelfde inderdaad, maar net als binnen Nederland niet precies hetzelfde
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding