Ja, ze krijgen een andere naam omdat dat noodzakelijk is.
Het Chinees schrift niet overeen komt met het voor Nederland gebruikelijke Latijnse schrift.
Hetzelfde geldt voor Arabische en Cyrillische namen.

Een naamswijziging is verplicht als:
-Het uitspreken van de naam in Nederland problemen oplevert.
-De naam wordt geschreven met letters of tekens die in Nederland niet gebruikelijk zijn (bijvoorbeeld in Arabisch of Chinees schrift).

Dit is vastgesteld in de Rijkswet op het Nederlanderschap, artikel 12, lid 2:
"De naam van de verzoeker wordt zonodig in de in het Koninkrijk gebruikelijke lettertekens overgebracht en kan, indien dit voor de inburgering van belang is, met toestemming van de verzoeker bij het besluit tot verlening van het Nederlanderschap worden gewijzigd."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken idd een aantal chinezen met twee namen, een "europese" naam en een chineze naam.
Mijn vriendin heet bv Lai Moi, dat betekent "mooi meisje", en dat is natuurlijk geen voornaam in nederland, en wordt ook niet geaccepteerd als voornaam. Ze heeft dus ook een "europese" naam.

Andere antwoorden (6)

nee, ik heb chinese vrienden en die hebben nog gewoon hun eigen naam

waarom zou dat moeten veranderen??
dan zou de naam henk in china ook niet mogen
een naam staat in het geboorteregister en er moet heel wat gebeuren om dat te veranderen, immigratie/emigratie is daar geen reden voor

Toegevoegd na 3 minuten:
en takentjes zijn geen probleem want zelfs ik kan mijn eigen naam in het chinees schrijven ik zou dan thesscha(uitspraak) heten
(iik heb chinese les gehad)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me niet, jij krijgt toch ook niet opeens een andere naam als je naar China zou gaan. Ik denk alleen wel dat ze hun Chinese naam in het Nederlands schrijven. Dus in 'gewone' letters inplaats van tekens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen Chinezen in mijn kennissenkring, dus of het voorkomt weet ik niet. Maar ik kan mij voorstellen dat sommigen hun voornaam verwesteren omdat die anders teveel spraakverwarring oplevert. Stel dat je zoiets als Tsjioej heet van origine, dat je jezelf in Nederland dan voorstelt als Tjoe.
Amadea
12 jaar geleden
Meestal niet. Maar als een kind uit China geadopteerd wordt, geven de Nederlandse ouders hem/haar meestal wel een Nederlandse naam, al heeft die vaak wel een Chinees-achtige klank of associatie.
Zo ken ik twee geadopteerde zusjes met een Nederlandse, maar Chinees-achtige naam, en de ouders gebruiken hun Chinese naam als koosnaampje.
En verder heb ik ooit een jongen in de klas gehad die hier was geboren, zijn ouders spraken nauwelijks Nederlands, maar vonden wel dat hun zoon in Nederland een Nederlandse naam moest hebben, dus noemden ze hem Alfred, een naam die toen al nauwelijks meer gebruikt werd door Nederlanders, en die ze bovendien niet konden uitspreken :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In China zie je al veel dat mensen hun naam veranderen of dat bij hun geboorte al is weet ik niet,omdat ze internationaal willen worden, en weten dat buitenlanders moeite hebben met hun naam.
Ze passen zich aan dus, met het gevolg dat je verschillende mensen tegen kunt komen die zich allemaal Bruce Lee noemen. Want ze willen wel een bekende naam hebben, als ze dan toch veranderen.
12 jaar geleden
Ik ken idd een aantal chinezen met twee namen, een "europese" naam en een chineze naam.
Mijn vriendin heet bv Lai Moi, dat betekent "mooi meisje", en dat is natuurlijk geen voornaam in nederland, en wordt ook niet geaccepteerd als voornaam. Ze heeft dus ook een "europese" naam.

Ik had dit antwoord ook al gegeven als reactie, maar omdat - het niet accepteren van de letterlijke naam- niet wordt geaccepteerd in Nederland is het wel een aanvulling.