Als je van IJsland uit richting Noordpool vliegt, en voorbij de Noordpool rechtdoor blijft vliegen (van dan af ga je richting de Zuidpool dus), dan kom je over veel onbewoond gebied en na een uur of negen in de buurt van Petropavlovsk op het schiereiland Kamchatka. Daar is eindelijk weer eens een wat grotere luchthaven, maar als je een luchtverbinding vanaf IJsland naar daar zoekt, dan weet de site van Expedia er geen te vinden, d.w.z. ook niet met een overstap ergens. Je zult er zelf een combinatie voor moeten zoeken, via Moskou of zo.
De veronderstelling lijkt mij daarom gerechtvaardigd dat er vanuit IJsland geen rechtstreeks burgerlijk luchtverkeer de kanten van Kamchatka op gaat, en dat er ook geen geschikte luchthaven is waar je zonder een al te grote omweg kunt overstappen om je reis naar Kamchatka te vervolgen.
Daar komt nog bij, dat de route dus sowieso te weinig interessant lijkt voor grote viermotorige vliegtuigen zoals de bekende Boeing 747, of de Airbus A340 of de A380.

En een rechtsreekse vlucht over de Noordpool met andere (kleinere) vliegtuigtypen is zelfs niet mogelijk onder de normaal geldende luchtvaartvoorschriften, en dat is dan omdat daar onderweg te weinig uitwijkluchthavens zijn waar een tweemotorig vliegtuig zoals een Boeing 767 of 777 of een Airbus A330 in noodgevallen terecht zou kunnen.
Het is namelijk zo dat voor normale commerciële vluchten met tweemotorige vliegtuigen er vanouds zwaardere eisen gesteld worden aan de beschikbaarheid (inclusief geschikte weersomstandigheden) van uitwijkluchthavens langs onherbergzame routes. En bij de Noordpool en het verre oosten van Siberië is het erg onherbergzaam!

En stel dat er naar andere delen van het zeer uitgestrekte en vrijwel onbewoonde Siberië wél vluchten vanuit IJsland zouden zijn, dan geldt dat die normaal gesproken niet echt dicht bij de Noordpool zullen komen, omdat dat een omweg zou betekenen.

Maar als een eigenaar (of huurder) van een privé-zakenjet met voldoende groot vliegbereik het op zijn heupen zou krijgen en vanaf IJsland naar Petropavlovsk zou willen vliegen, dan is dat niet helemáál onmogelijk. Want de regels inzake de beschikbaarheid van uitwijkluchthavens gelden alleen voor commerciële vluchten, en een privé-vlucht hoeft zich niet aan deze norm te houden. Er moet dan nog wel toestemming van de Russische autoriteiten verkregen zijn, maar zo is het toch niet helemaal uitgesloten om als burger vanaf IJsland over de Noordpool te reizen.