Mag een reis organisatie zelf de sterren bepalen van een vakantie bestemming en dat deze dus niet overeenkomen?

Heb een 3,5 ster vakantie geboekt met o.a. animatie voor de kinderen. Bleek bij aankomst dat het maar 2 sterren complex was en dus ook geen animatie. Wat voor ons juist voor de kinderen zo belangrijk was. Het eten was daardoor ook minder en we hadden wel halfpension dus zaten aan het eten vast.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De sterrenclassificatie wordt hoofdzakelijk lokaal bepaald. Voor Nederland is dat bijvoorbeeld de organisatie NHC maar zij doen dat niet voor hotels in het buitenland. Je zou mogen verwachten dat een reisorganisatie de lokale sterrenclassificatie hanteert, ik weet niet of dat een verplichting is en/of dat zij zelf een classificatie er aan vast mogen hangen op bijvoorbeeld klantenbeoordeling. Maar als jij niet gehad hebt wat jou belooft is dan mag je daarop mijn inziens reclameren. Ongeacht de sterrenclassificatie heb je het hotel geboekt op gepresenteerde/geboden faciliteiten en die waren niet aanwezig. Wel adviseer ik om altijd een uitdraai te vragen uit het boek van tournestiek. Elke reisorganisatie heeft deze en mag jij inzien en een kopie van ontvangen. Vaak is het ook slim om een hotel te googlen en te zien hoe dat deze op andere plaatsen geclassificeerd wordt alvorens dat je boekt. Maar dat is nu achteraf gepraat, maar reclameren op de niet aanwezige faciliteiten zou ik zeker wel doen.

Je boekt een reis bij een reisorganisatie. Daar bepaal je het hotel en weet je de sterren die het heeft. Dus als je in een ander hotel komt dan op je reispapieren wordt aangegevn is er sprake van niet presteren van de reisorganisatie. Kan zijn dat ze je voor vertrek hebben aangegeven overboekt te zijn en dat ze je een alternatief hebben aangeboden dat je hebt geaccepteerd. 3,5 ster bestaat niet trouwens.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100