Ik ga in september naar Amerika. Moet ik een Amerikaanse stekker mee nemen om mijn eletronica op te laden?

Toegevoegd na 49 seconden:
*electronica

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Aangezien er meerdere landen in midden Amerika liggen (in die categorie staat de vraag) is dit niet direct te beantwoorden.

Meest gebruikelijk is in de regio inderdaad de "Noord Amerikaanse" stekkers (Type A & B) en netspanningen van rond de 120 Volt, maar er zijn dus afwijkingen (bijvoorbeeld St. Kitts and Nevis )

Onderstaande site geeft per land een overzicht van stekkers en netspanning

http://www.kropla.com/electric2.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat heb je zeker nodig. Daarnaast moet je rekening houden met het spanningsverschil, 230~ volt in Europa tegen 120~ volt in de VS. Een omvormer kan dus handig zijn!

Wat is doe bij dit soort reizen: koop een omvormer / verloopstekker en neem ook een stekkerblokje mee, dan kun je op vrij makkelijke wijze al je apparaten met 1 contactpunt regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Voor adapters heb je geen omvormer nodig: kijk er maar eens op. Bijna alle adapters kunnen 110-240V aan. Alleen hoog-vermogen apparatuur (fohn, waterkoker, etc). werkt niet op 110V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar dat is bij mijn weten de spanning die de adapter op zichzelf aan kan, krijgt zon ding 110V aangeboden dan geeft het dat ook door. Het kan dan zijn dat een apparaat dat voor 220V werd ontworpen het met 110 moet zien te redden, voor ons doorgaans geen probleem. Omgekeerd best wel spectaculair ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met andere woorden: een omvormer zet de spanning ook om. Een adapter zorgt alleen dat de stekker past in de muuraansluiting die wordt gebruikt ter plekke.
Ja, absoluut. Ik was hem zelf laatst vergeten en het heeft me veel moeite gekost om er in amerika een te krijgen! Uiteindelijk ook nog eens 26 euro kwijt geweest, misschien afzetterij maar ik was hopeloos haha.

Een absolute aanrader dus!