Welke streken, plaatsen, bezienswaardigheden, enz. in Nieuw Zeeland zijn toeristisch minder bekend, maar wel de moeite waard?

Het kan zijn, dat deze buiten de gebruikelijke routes liggen die toeristen, die het noorder- en het zuidereiland beide bezoeken, afleggen. Het is dan te ver om. Ze zullen dan wel veel missen. Het kan ook zijn, dat deze wel binnen de geijkte routes liggen, maar domweg worden overgeslagen. Ik ben ook eens in Nieuw Zeeland geweest. Ik deed een deel met het openbaar vervoer. Ik had een busabonnement. Maar later ging ik ook enkele weken met een busreisgezelschap. Ik wist de route van de tourbus ongeveer. Dus tijdens de zelfreisweken zocht ik ook andere gebieden op. Daardoor ervaarde ik, dat de tourbus heel veel interessants aan voorbij ging.

Toegevoegd na 6 dagen:
Tegen vraagsluitingstijd noem ik ook nog wat op:
- Het oosten van het Noordereiland: de binnenlandroute van Opotiki naar Gisborne (mooi stroomdal); de kustroute van Opotiki naar Gisborne (heb ik niet gedaan); de route van Gisborne naar Napier/Hastings.
- Banks Peninsula met o.m. spoorwegmuseumpje en Akaroa, ten zuidoosten van Christchurch.
- Rond Hammer Springs, westelijk van de lijn Christchurch - Kaikoura.
- Woeste kust rond Kaikoura.
- Invercargill
- Stewart Island.
- Picton, aankomstplaats van de boot uit Wellington. Sommigen gaan direct door, maar Picton is zeer de moeite waard. Mooie postboottochten.
- Waiheke Island, bij Auckland.
- noorden van schiereiland Coromandel. De tourbus kwam alleen langs de zuidrand van dat schiereiland.

12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Gillespies Beach vond ik erg mooi (zuid), Nelson vond ik een leuke plaats, de andere kant van Auckland (Devonport), Farewell Spit...ik kan zo nog wel even doorgaan! Heb er nog steeds heimwee naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Ga zo eens door.
Het hele land is de moeite waard, maar als je een beperkte tijd ergens bent, zul je vooral de hoogtepunten willen zien. Dan gaan mensen naar Milford Sound, de Sky Tower in Auckland, Koekohe Beach (de Moeraki boulders), de gletsjers en de geisers, Lake Taupo, Te Papa, de kabeltram in Wellington, ze doen een Maori-avond met zang, dans en een hangi, misschien naar een dierentuin om kiwi's en dergelijke te zien, bezoeken misschien de set van Lord of the Rings, en ze vervloeken de kea die aan rubberranden van autoramen pikt ;-)
Maar of je nu de kusten langsgaat of door het binnenland trekt, op het Noorder- of het Zuidereiland: het is overal mooi.
Bedenk wat je wilt zien, en ga kijken bij de wijngaarden van Napier, ga op walvis- of haaiensafari, beklim Mount Hikurangi (de eerste plek op de wereld waar je de zon op kunt zien gaan), bezoek een arboretum of Botanical garden om inheemse flora te zien, ga raften of bungeejumpen,

Heel veel andere tips: http://www.travelplanner.co.nz/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Je had het over de kabeltram in Wellington. Daarmee ga je o.m. naar de botanische tuin en het rosarium. Er zijn ook ouderwetse trams die voor toeristen een rondje rijden door het centrum van Christchurch.
corzijlstra
12 jaar geleden
Auckland heeft een dubbeldeks touristenbus die een rondje rijdt door het centrum van Auckland. Verder een kabelbaan bij wn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook geen uitputtende opsomming, want daar is niet genoeg ruimte voor ;-)
Rijdt die tram in Christchurch nog na de aardbevingen?