als je op vakantie gaat naar oostenrijk ,heb je dan een vignet nodig of kun je hier zo heenrijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Je kunt er zo heenrijden.
In Oostenrijk zelf heb je voor het rijden van bepaalde autosnelwegen wel een vignet nodig. Als je er niet voor wilt betalen, dan kun je ook de wegen rijden die om de autowegen heen liggen. Dit zal je echter heel veel extra tijd kosten.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Algemeen
Op de meeste Oostenrijkse (auto)snelwegen is voor motorvoertuigen tot 3500 kg een tolvignet verplicht.

Voor sommige autobahnen, tunnels en paswegen in Oostenrijk geldt geen vignetplicht, maar moet wel apart tol worden betaald, zoals bijvoorbeeld de A13 van Innsbruck-Süd tot de Italiaanse grens.
Voor een overzicht van de toltarieven op deze trajecten zie de tabel hier beneden.

Op de A14 tussen Duitse grens en afslag Hohenems (tegen de Zwitserse grens) is er keuze tussen een vignet en een dagkaart (KorridorVignette)..
Meer informatie over vignetten en tol is te vinden op de website van de Oostenrijkse automobielclub ÖAMTC, www.oeamtc.at, en op www.oesag.at."

Tolvignet
Tarieven per 01-01-2011, in euro's.
jaar 2 maanden 10 dagen
Motor 30,50 11,50 4,50
Motorvoertuig tot 3500 kg (met of zonder aanhangwagen)

Het jaarvignet is een kalenderjaar geldig, met inbegrip van december eraan voorafgaand tot en met januari erna (totaal 14 maanden). Het vignet 2011 is geldig van 01-12-2010 t/m 31-01-2012.

Het 2-maands vignet is vanaf de eerste dag 2 maanden geldig (bijv. van 10-01 t/m 09-03).
Het 10-daags vignet is geldig voor 10 opeenvolgende dagen.

http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_9&themaId=BEST_P_56
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals altijd weer super compleet. Als aanvulling wilde ik er nog bij zeggen dat je vignetten al ruim 60 km voor de Oostenrijkse grens bij alle Duitse benzinestations kunt kopen, zodat je in Oostenrijk nergens hoeft te stoppen.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik niet.
Wat ik wel weet (en misschien ook had moeten noemen) is dat de vignetten ook bij de ANWB te koop zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord.. ik wist het ook niet, dus ik had netjes een vignet gekocht, en mijn medereizigers ook (Per motor, na aanraden van mij).. bleek dat het voor ons helemaal niet nodig was geweest! Ik voelde me schuldig en heb toen maar iedereen op een avondje Oostenrijkse biergarten getrakteerd. Mijn schuldgevoel was toe snel weg, zo mooi was het daar! (in het Zillertal, door de slingerweggetjes een paradijs gevonden!)
Je kunt er zo heenrijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met personenauto heb je een Autobahnvignet nodig voor de snelwegen. Dit vignet is aan de grens te koop.
Afhankelijk van het aantal dagen dat je in Oostenrijk wilt doorbrengen betaal je daarvoor.
Voor vrachtwagens kun je de GoBox kopen, een klein wit kastje dat je midden op je voorruit plakt (binnenkant)
Er wordt dan automatisch tegoed afgeschreven voor elk stuk snelweg tussen twee afritten in.
Je zult de portalen voor dit systeem zien als je in Oostenrijk op de snelweg rijdt.
Voor Duitsland is er een dergelijk systeem (Toll Collect) voor vrachtwagens, dat systeem werkt met GPS en portalen met transponders op strategische plekken boven de snelwegen.