Wat voor'n bedrijfsvoering heeft Thailand?

Ik ben bezig met een belangrijke eindopdracht voor aardrijkskunde waarbij ik de bedrijfsvoering (wat voor'n soort bedrijven zijn er, hoe groot etc) van Thailand moet omschrijven. Ik kan echter heel weinig op internet vinden, dus ik was benieuwd of iemand hier een idee heeft. Het liefst met bron, anders is de informatie niet bruikbaar...
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
ronron1212
12 jaar geleden
bedrijfsvoering? of bedrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderdeel wat ik moet maken heet bedrijfsvoering. Maar het onderdeel moet gaan over het type bedrijven in Thailand. Zo is het mij uitgelegd, dus dat moet ik weten. Ik hoop dat ik het nu duidelijker geformuleerd heb.

Het beste antwoord

Veel thai werken in in familiebedrijfjes (boerenbedrijf) of als zelfstandige. Grotere bedrijven (groter dan 1000 medewerkers) in thailand zijn in handen van buitenlanders. (internationale ketens, ook investeringsmaatschappijen geven veel mensen werk)
Je zou je vraag ook eens kunnen stellen op www.thailandforum.nl daar lezen veel mensen die in thailand wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Waar haal jij die informatie vandaan, wat betreft de soorten bedrijfjes. Want dat soort informatie weet ik zelf ook (als je zelf nadenkt), maar dan heb je geen 'betrouwbare bron'. Zou je me kunnen vertellen waar jij die informatie vandaan hebt gehaald?
Alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi graag gedaan. Ik ben veel in Thailand geweest en heb gesproken met een manager van Tesco Lotus (een grote warenhuisketen) en die vertelde me dit. Ook dat de thai zelf niet zo goed zijn in het managen van grotere ondernemingen (ze denken niet groter dan familieverband)
In het land zelf zie je veel mensen een eigen business runnen. Corruptie speelt ook een grote rol (vriendjespolitiek en geld geven voor bepaalde vergunningen, dingen niet zien etc.)
Een andere bron dan de praktijkervaring kan ik je helaas niet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder is er cultuurverschil met zoals we dat in nederland gewend zijn. Thai hebben veel respect (ontzag) voor hogere personen in een organisatie en het wordt ze zoveel mogelijk naar de zin gemaakt. (niet tegenspreken of eigen mening geven zoals wij dat gewend zijn)
Ook gezichtsverlies speelt een grote rol. Een Thai zal niet makkelijk ontslag nemen, maar gewoon niet meer op komen dagen als hij het zat is. (en vaak dan pas wat anders gaan zoeken).
Google eens op "zaken doen in thailand" voor tal van interessante links. ook http://www.ntcc.nl is mogelijk interessant, van de kamer van koophandel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Thailand heeft een nogal open bedrijfsvoering.
Veel mag en industrie krijgt ruim baan.
Als buitenlande prive persoon mag je echter geen meerderheidsbelang hebben in een thais bedrijfje.
Dit is gedaan om te voorkomen dat Thailand opgekocht wordt door buitenlanders.
Vergunningen schijnt verder tamelijk gemakkelijk te gaan, vooral als Thai de leiding hebben.
Gewoon werk doen is voor buitenlanders (haast) verboden, ze mogen bij mijn weten geen productief werk verrichten, wel mogen ze "managen" en ander niet productief werk verrichten.
Zo probeert de overheid de Thai zelf aan werk te helpen en te zorgen dat mensen uit de omringende armere landen te beletten de Thai werkeloos te maken omdat elders nog lagere lonen gelden.
Sinds kort is er een minimumloon ingesteld van 7000TB per maand (ongeveer 150-169 Euro).
In Thailand werken mensen vaak 10-12 uur per dag en 10 dagen achter elkaar en zij dan 1 of 2 dagen vrij.
Derhalve is het uurloon zeer laag vergeleken bij de EU.
belasting wordt er vrijwel niet betaald, ze hebben een soort BTW van 6 %, daar staat tegenover dat er geen sociale voorzieningen zijn of van overheidswege opgelegde ziektekostenverzekering.
Veel mensen zijn dan ook letterlijk straat arm.
De weergave van deze info gold een jaar geleden, daarmee is het niet echt gedateerd.
Ook heb ik de info van Thai zelf uit alle lagen van de bevolking als wel van westerlingen die zich daar gevestigd hebben. regionaal zijn er ook verschillen.
Als je echt geld heb kun je daar als een vorst leven.
De prijzen liggen daar op 1/20 -1/10 van wat hier gangbaar is.
Tja , dan kun je met 150 Euro in de maand ook wel toe.
Geimporteerde zaken zijn er duur, haast vergelijkbaar met hier, behalve producten uit China.
Ik kocht er een 125 watt (!) spaarlamp voor omgerekend 3.50 Euro.
In Nederland kon men eenzelfde lamp leveren voor 69 Euro ex BTW.....
Met Engels kun je daar vrij goed uit de voeten.
Hopelijk kun je hier vast wat mee.