hoe lang mag ik blijft buiten Nederland als ik Wajong uitkering ?

hoe lang mag ik blijft buiten Nederland als ik Wajong uitkering heb ......mijn vrouw krijgt een goed baan buiteland in Peru en mijn kinderen ga ook en ik wil ook ga zonder mijn uitkering kwijt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
7.5K

Antwoorden (2)

Gaat u in het buitenland wonen en heeft u een Wajong-uitkering? Dan stopt deze uitkering op de eerste dag van de maand na uw vertrek. Het maakt dan niet uit naar welk land u verhuist.
Gaat u weer in Nederland wonen? Neem dan telefonisch contact op met UWV. U kunt dan misschien uw uitkering weer krijgen. In dat geval hoeft u niet opnieuw een uitkering aan te vragen.

Let op: in een aantal gevallen kunt u uw Wajong-uitkering wel houden:

U heeft een medische behandeling nodig in het buitenland.
U heeft een baan gevonden waarmee u zelf geld kunt verdienen.
Uw ouders of verzorgers moeten naar het buitenland verhuizen. En u bent voor uw verzorging van hen afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Nasfi125,

Het antwoord van Panteao over wat er gebeurt met je Wajong-uitkering als je gaat verhuizen naar het buitenland is juist.

Blijf je wel in Nederland wonen?
Je kunt dan je Wajong-uitkering meetal wel behouden.
( tenzij je verblijf in het buitenland re-integratie in de weg staat )

UWV gaat daarbij uit van onderstaand verschil tussen wonen en verbijven in het buitenland:

Quote:
http://www.uwv.nl/Particulieren/internationaal/uitkering_naar_buitenland/verschil_wonen_verblijven_buitenland/index.aspx

Verschil tussen wonen en verblijven in het buitenland

Als u naar het buitenland wilt gaan, maakt het voor het meenemen van uw uitkering verschil of u er gaat wonen of verblijven. Er kunnen andere regels gelden.

Voorbeeld 1
Bent u van plan om korter dan 1 jaar naar het buitenland te gaan? Dan woont u in Nederland en verblijft u in het buitenland. Blijft u langer dan 1 jaar weg? Dan woont u in het buitenland.

Voorbeeld 2
Bent u elk jaar enkele maanden in Nederland en enkele maanden in het buitenland? Dan is het soms lastig te bepalen wat uw woonland is. UWV gaat dan uit van het volgende:
• Bent u minder dan 4 maanden per jaar in het buitenland? Dan woont u in Nederland.
• Bent u 4 tot 8 maanden per jaar in het buitenland? Dan bent u een pendelaar. U kunt dan zelf aangeven wat uw woonland is.
• Bent u meer dan 8 maanden per jaar in het buitenland? Dan woont u in het buitenland.

Ga je langer dan 4 weken naar het buitenland?

Stuur UWV dan uiterlijk 2 weken van te voren het formulier wijzigingen doorgeven.
Geef daarop duidelijk aan welke periode je gaat, adres en of je in Nederland blijft wonen.

Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/JXGUGw

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare