Wie heeft er tips voor links rijden in Noord-Ierland?

Binnenkort ga ik naar Noord-Ierland op vakantie. We hebben daar een auto gehuurd, maar ik heb nog nooit met de auto aan de linkerkant gereden. Wie heeft er tips om dit in goeie banen te leiden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je vast in Nederland wat oefenen, gewoon op de verkeerde kant op de autoweg gaan rijden. ;) (geintje natuurlijk)

Het beste antwoord

Ik heb zelf ooit een auto gehuurd in Ierland. Je moet in het begin wel erg wennen aan het links rijden, en zeker ook aan het links schakelen. Na een paar kilometer had ik de basishandelingen wel goed door, en kon ik me goed redden daar. Kijk wel heel goed uit voor rotondes omdat je die nu andersom moet nemen.

Een paar kleine tips:
* Ga niet op verlaten landweggetjes rijden. De kans dat je vergeet dat je links moet rijden als je een tegenligger tegenkomt is dan namelijk erg groot.
* Kies in het begin een voorligger uit wiens weggedrag je bevalt en rijd een tijdje achter die persoon aan. Je hebt dan een goed houvast.
* Plan een route al van te voren goed uit zodat je niet ook nog moet kaartlezen. Dan kan je je beter concentreren op de weg.
* Rijd vooral rustig aan, en kijk ver vooruit. Dan heb je het minst last van "schrikreacties" waardoor je ineens toch (zoals gewend) aan de rechterkant van de weg gaat rijden.
* Belangrijkste tip: Maak je van tevoren niet teveel zorgen hierover. Het komt allemaal wel goed, en het went sneller dan je denkt!

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Gewoon doen. Het is niet moeilijker dan rechts rijden. Hou wel rekening met de rotondes; Die zijn contra-intuitief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer even op het terrein van de verhuurder een paar rondjes te rijden. Ik heb vorige jaar met vrienden een auto gehuurd in Dublin. Je rijdt daar van het parkeerterrein bijna meteen de autosnelweg op. Dat gaf wat spannend momenten.

Alles is gespiegeld wat betreft rijden. Als je langzaam wilt rijden, moet je naar links schuiven. Pas er ook voor op dat je niet te ver naar de zijkant van de weg rijdt. Die neiging heb je snel omdat je niet gewend bent dat er zoveel auto links van je is.

Blijf alert op voorrangssituaties, deze zijn vaak met borden aangegeven maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je aan de "verkeerde"kant van de auto zit, en met je andere hand schakelt, maakt het het rijden daardoor al veel gemakkelijker. Ik zou je wel aanraden, om zo snel mogelijk op wat rustige wegen te rijden in het begin, zodat je even went aan het toch iets anders door bochten sturen, en het kijken in de buitenspiegels. Maar je went er supersnel aan. Wél even uitkijken als je in the counry op een weg rijdt met maar 1 strip asfalt - je hebt de neiging naar de "verkeerde" kant uit te wijken als er een tegenligger aankomt. Maar dat zal niet echt een probllem zijn, omdat je daar automatisch wat langzamer rijdt. (Vooral ook, om niets te missen van al dat moois aan alle kanten van je!!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hierboven, en één belangrijk ding niet vergeten : In de bebouwde kom heeft links voorrang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem de eerste keer een stevig biertje, dat je net wat losser bent en karren maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kun je gewoon een automaat huren, dan ben je tenminste af van dat geëmmer met links schakelen.

Het is inderdaad het handigst als je de eerste paar kilometers even achter iemand aan rijdt als houvast. Het went echter heel snel, ook de rotondes.

Hou er trouwens rekening mee dat niet alleen het stuur aan de verkeerde kant zit. Ongetwijfeld ga jij ook je richting aanwijzen met je ruitenwissers en je beregende voorruit met je richtingaanwijzer proberen droog te krijgen. Ik spreek uit ervaring :). Het duurt iets langer om daar aan te wennen en als je het eenmaal goed gewend bent, duurt het ook weer even voordat je het terug in Nederland ontwend bent :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen flauw idee, ik heb de auto gehuurd in Nieuw-Zeeland en daar zaten ze wel andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha interessant. Ik ben benieuwd aan welke kan de richtingaanwijzer in onze auto zit. We hebben inderdaad een automaat gehuurd om van het schakel'probleem' af te zijn en volledig op het links rijden én de omgeving kunnen richten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nog even een tipje, voor het geval je niet gewend bent automaat te rijden: Vergeet je gordel niet. Mocht je dan per ongeluk "De Koppeling" in willen drukken, dan lanceer je jezelf niet direct door de voorruit :)
We waren met zijn drieen in Nieuw-Zeeland. Een vriendin zat oorspronkelijk achterin, tot aan de eerste kruising, toen zat ze ongeveer voorin :)
meedoen met iedereen:)

het is niet moeilijk.

Ze doen het namelijk allemaal daar :)
(gelukkig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierboven allemaal goede tips. Ik had vooral last dat ik het soms vergat. Let zeker op bij rotondes. Daar is de neiging om naar rechts te draaien erg groot.

Dat het een rechts gestuurde auto is helpt heel erg om het minder snel te vergeten. Bij je eigen auto schiet je sneller in de gewoonte. Succes en denk er om, in de bebouwde kom heeft links voorrang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad gewoon doen, maar als je terugkomt in Nederland dan moet je wel weer rechts rijden...

Ik was daar en ik kwam pas in de problemen toen ik weer terug was... Toen ik namelijk daar was had ik een (innerlijke) vlag, van pas op, hier is het anders, en ik reed probleemloos daar rond aan de verkeerde kant... Maar toen ik terug was, ging die vlag weg en zat ik te pas en te onpas aan de verkeerde kant van de weg...

Dus het probleem kan twee keer optreden, dat is wat ik wil zeggen...

En rijden is een kwestie van 5 minuten, dan ben je er al gewend, XiniX wel dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt raar maar het valt echt wel mee. Je went er heel snel aan. Zorg gewoon dat je met het verkeer meerijdt.

Het kan wel zo zijn dat je richtingaanwijzer en ruitenwisser hendeltjes aan de andere kant zitten, dus dat je met je rechter hand de richtingaanwijzer gebruikt. Dit is afhankelijk van het merk auto. Toen ik in het begin in Nieuw Zeeland richting aan wilde geven, gingen de ruitenwissers aan en andersom :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee tips: [1] gewoon dóen en [2] even goed opletten als je 's ochtends voor het eerst die dag gaat rijden... dat je je weer bewust wordt hoe het ook alweer zit.

NB
Reden ooit in Engeland op een zondagochtend vroeg onze kleine camping af en ware vergeten dat we links moesten rijden. Bijna een frontale aanrijding!