Waarom is de verblijfsduur in de jungle van belang of je wel of geen malariapillen hoeft te slikken?

Een mug hoeft toch maar één keer te steken en dat kan toch op de eerste dag gebeuren? Ik ga onderstaande reis maken en twijfel of ik malariapillen moet gaan slikken i.v.m. de bijwerkingen.

https://www.fox.nl/maleisie/rondreizen/18-daagse-groepsrondreis-maleisie-borneo-sarawak

7 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet gewoon malaria pillen slikken
http://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/maleisie
Inekez1
7 jaar geleden
De verblijfsduur (en de regio) zijn van belang om te bepalen welk soort malariapillen je kunt slikken. Sommige pillen mag je niet langer dan 4 weken gebruiken. Ga je langer de jungle in, dan zou je dus een ander soort moeten nemen. Ook kan het van belang zijn te bepalen hoe snel je na een eventuele infectie uit het gebied kunt komen en bij een behandelaar terecht kunt. Hoe langer dat duurt, hoe belangrijker het is dat je malariapillen hebt die je voldoende beschermen. Toegevoegd na 5 minuten:
De keuze om wel of geen malariatabletten te slikken, hangt ook af van je eigen gezondheid en levensomstandigheden (hoe erg is het als je ziek thuis komt en niet direct weer aan het werk kunt na je vakantie?) Voor een persoonlijk, onafhankelijk en betrouwbaar advies kun je terecht bij de GGD. Dat wordt ook geadviseerd door jouw reisorganisatie onder het kopje 'vaccinaties en gezondheid'.
"Verder heeft de GGD een speciale vaccinatie informatielijn onder nummer 0900-2025505 (niet gratis)." Bronnen:
- https://www.thuisvaccinatie.nl/malariapillen

Het beste antwoord

Inderdaad, een mug hoeft maar één keer te steken en dat kan op de eerste dag gebeuren.
Toch wordt soms gezegd dat je bij een kort verblijf geen pillen hoeft te slikken, omdat de kans op malaria heel klein is.

Of je besmet wordt hangt onder meer af van:
- frequentie malariagevallen in het gebied
- sommige malariagebieden zijn seizoensgebonden
- hoe groot is het infectiegevaar voor reizigers

Vanzelfsprekend is het altijd veiliger om wel malariapillen te slikken.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+