Als jij nou eerst even opschrijft wat de Nederlandse cultuur is, ga ik over de Duitse nadenken.;-)

Ze verschillen elkaar overigens niet zoveel (al zijn in Duitsland de onderlinge verschillen tussen de Bundeslanden groter). Wel heb ik de indruk dat Duitsers nog wat formeler en behulpzamer / vriendelijker zijn, maar ook dat kan overal en van persoon tot persoon verschillen. Het is prettig ertussen leven in elk geval.

Nederland is iets meer veramerikaanst ; in Duitsland proef je nog wat meer Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Hun gastvrijheid maakt dat wij daar graag op vakantie gaan!
flyingcrow
13 jaar geleden
En onze jongste zoon gaat met plezier met een aantal kameraden daar naar voetbalwedstrijden toe, o,a. in keulen ,daar heb je die toestanden niet die ze hier hebben, daar kun je nog met je gezin naar een wedstrijd gaan ,dat is ook een stuk cultuur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja....eerlijk is eerlijk het type Duitsers dat naar Nederland op vakantie gaat, is in de regel niet het neusje van de zalm. Vergelijk het maar met het type Nederlanders dat naar de bekende Spaanse badplaatsen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens
allleen jammer dat ik in een nederlandse badplaats woon :-)
Over elk volk bestaan clichés, maar die komen niet zomaar uit de lucht vallen. Er zit vaak een kern van waarheid in. Zo staan Duitsers bekend als pünktlich en gründlich.
Als een Duitser iemand om acht uur uitnodigt, verwacht hij dat de gast om acht uur op de stoep staat. Niet eerder, niet later. En een karwei afmaken "met de Franse slag" (over clichés gesproken…) is een Duitser een doorn in het oog. Elk karwei dient grondig te worden aangepakt.
De stereotype Duitser in "Lederhosen" bestaat vrijwel niet. Tijdens festiviteiten wordt de korte leren broek met bretels nog wel gedragen, zoals tijdens het Oktoberfest in Beieren. Maar een Duitser die dag in, dag uit een Lederhose draagt, vind je hooguit in een klein Beiers bergdorpje.
Duitsers hechten zeer aan correcte omgangsvormen. Ze spreken de meeste mensen aan met "Sie", waar Nederlanders elkaar zouden tutoyeren. "Du" (je, jij) wordt uitsluitend gebruikt voor het aanspreken van familieleden, goede vrienden en kinderen. Overigens lijkt dit gebruik bij de jongere generatie minder star te worden toegepast.
Amadea
13 jaar geleden
Je hebt in Duitsland nog echte Duitse tradities en men is niet vies van een bepaalde trots op de eigen cultuur.
Je ziet dezelfde cultuur trouwens ook in Oostenrijk en het noorden van Italie en in nog wat grensgebieden die van oorsprong Duits / Germaans waren.
Dus volgens mij is het meer een Germaanse cultuur of zo, niet zozeer Duits.

Er horen ook diverse Christelijke geloven en het Jodendom bij. Net zoals deze deel uitmaken van de Nederlandse cultuur.

Bepaalde Nederlanders zijn vies van de eigen cultuur en er heerst bijna een schaamte het er voor op te nemen.
Tradities zijn vervaagd of worden belachelijk gemaakt door, voornamelijk, een deel wat zich intelligentsia meent te mogen noemen.

Ergens zou je kunnen stellen dat ook wij onderdeel zijn van de Duitse / Germaanse cultuur.
Misschien moeten we daar maar eens trots op zijn (buiten die oorlogen natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geert Hofstede heeft ooit onderzoek gedaan naar (bedrijfs)culturen. Hij heeft een aantal dimensies gedefinieerd waarop elke cultuur gescoord kan worden.

De dimensies: (http://j.mp/ih35EE)

* Machtafstand - De mate van machtafstand wordt afgeleid uit de relatieve waardering van maatschappelijke ongelijkheid en hiërarchie.
* Individualisme - De mate van individualisme (vs. collectivisme)
* Masculiniteit - De mate van masculiniteit of femininiteit geeft aan in hoeverre waarde wordt gehecht aan traditioneel mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten.
* Onzekerheidsvermijding - De mate van onzekerheidsvermijding door regelgeving, formele procedures en rituelen.
* Lange- of kortetermijndenken - In deze later toegevoegde vijfde dimensie wordt (oosterse) volharding in de ontwikkeling en toepassing van innovaties gesteld tegenover (westerse) drang naar waarheid en onmiddellijk resultaat.

Hier een kaart met alle landen en hun dimensies:
http://www.clearlycultural.com/geert-hofstede-cultural-dimensions/power-distance-index/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot de Duitse cultuur mag je ook Oostenrijk, Liechtenstein, grote delen van Zwitserland en Duitse minderheden in Luxemburg en Oost-Europa rekenen.
Duitsland is sterk verstedelijkt: bijna 90% van de Duitsers leeft in stedelijke gebieden. Bijna tweederde van de Duitsers hangt (officieel) een geloof aan; het aantal protestanten en rooms-katholieken houdt elkaar in evenwicht. Onderdeel van hun cultuur dus.
Berlijn is het cultuurcentrum van Duitsland. De stad heeft meer dan 150 theaters en theatertjes. Verder vinden er diverse festivals plaats, zoals de Berliner Festwochen (concert, opera, toneel, beeldende kunst), het internationale filmfestival, en de Berliner Jazztage. Onderdeel van hun cultuur.
Duitsland is het land van de dichter en denker. Een van de grootste voorbeelden is de Duitse dichter, schrijver en filosoof Johan Wolfgang von Goethe. De Duitse culturele centra in het buitenland opereren daarom onder de naam Goethe Instituut.
Duitsland heeft relatief veel immigranten en vluchtelingen opgenomen. Bijna tien procent van de bevolking bestaat uit buitenlanders: 7,5 miljoen mensen.
Gecombineerd met de slechte economische situatie leidde dat in de jaren '90 tot een sterke opkomst van het rechts-extremisme, vooral in de oostelijke deelstaten.
Volksaard
Over elk volk bestaan clichés, maar die komen niet zomaar uit de lucht vallen. Er zit vaak een kern van waarheid in. Zo staan Duitsers bekend als pünktlich en gründlich.
Elk karwei dient grondig te worden aangepakt.
De stereotype Duitser in "Lederhosen" bestaat vrijwel niet meer. Tijdens festiviteiten wordt de korte leren broek met bretels nog wel gedragen.
Duitsers hechten zeer aan correcte omgangsvormen. Ze spreken de meeste mensen (niet familieleden en kennissen) aan met "Sie", waar Nederlanders elkaar zouden tutoyeren. De invloed van het communistische staatsmodel is nog zichtbaar aanwezig in het oosten van het land. Niet alleen in bijvoorbeeld architectuur, maar ook in de bevolking.
Twee generaties Oost-Duitsers zijn opgevoed in een communistische staat die op alle niveaus sterke invloed had, een grote controle uitoefende en particulier initiatief bepaald niet aanmoedigde.
De inwoners van het voormalige Oost-Duitsland worden door de andere Duitsers "Ossies" genoemd. Een term die vaak enigszins neerbuigend gebruikt wordt: in de ogen van veel "Wessies" zijn de "Ossies" een achtergebleven groep.

Een Duitse cultuur is dus erg moeilijk te benoemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.eduhub.nl/artikelen/bewustwording-van-de-taal-en-cultuurverschillen-tussen-nederland-en-duitsland