Ik ga naar Tunesie en zal precies in de ramadan periode mijn vakantie daar doorbrengen. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik vraag mij af wat de invloed is op de locals en of hierdoor mogelijke situaties kunnen optreden waarop ik dan op gepaste wijze moet/kan anticiperen. Zijn er misschien mooi bijzondere kansen door de Ramadan van dichtbij mee te maken? Uiteraard heb ik als Nederlander teamgenoten/collega's/medestudenten die aan de ramadan doen, maar dat zijn dan enkele in een grote groep, in Tunesie zal dat omgekeerd zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3.6K

Antwoorden (2)

Moslims zijn altijd erg trots op hun ramadan vieringen en hun vasten. Als je daar als buitenlandse toerist respect voor toont zal dat meer dan gewaardeerd worden. Je moet daarom tot zonsondergang NIEt eten of drinken op straat ( water mag) en een medicinaal iets ook) maar het ziet er uit alsof je kauwt als je een fisherman's friend eet, dus zou je discussies kunnen krijgen. Ook daar heb je weer de moslim die het snapt en denkt ach het zal wel... of eenander die zwaar beledigd is. ( ik had het zelfs in Dubai met een mentosje) ik zei dat het een keelpastille was dus toen was de discussie snel voorbij ;)

Draag gepaste kleding alsje een moskee in wilt ( geldt overigens bij alle moslim regels niet perse de ramadan)

En als je het bij wilt wonen.. Na zonsondergang wordt er een soort van gefeest. Soms gaat dat groots met eetfestijnene en muziek. Als je zoiets ziet, vraag dan wat ze doen en ze zullen je 9 vd 10 keer uitnodigen ( trots) Vaak zit je dan goed vol van het eten en doe je vanzelf mee de rest vd week met de ramadan ;)

Je kan ook alle info over feesten enzo vragen bij je hotel.
( althans zo deed ik het)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je naar Tunesie gaat, zullen de meesten daar meedoen met de ramadan. Maar als je in een toeristische plaats als Sousse, Monastir of Tabarka verblijft zullen de mensen niet vreemd opkijken als je als reiziger niet meedoet met het vasten. Wel is het natuurlijk netjes om een klein beetje rekening te houden met de mensen om je heen. Ga bijvoorbeeld niet uitgebreid eten en drinken voor iemands ogen. Het kan trouwens zijn dat je de adhan meekrijgt, de gebedsoproepen. Verder kun je Tunesiers nog 'ramadan mubarak' wensen en 'sa7a chribtek' na zonsondergang als het vasten wordt gebroken. Dat zal elke dag een andere tijd zijn. Veel plezier in ieder geval, ik hoop dat je een mooie vakantie hebt en dat je extra veel meekrijgt vak de cultuur door er in deze periode heen te gaan.