hoe ding je af?

Ik ga binnenkort naar India en afdingen is daar normaal, dus hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Het probleem met bovengenoemde technieken, is dat je vaak geen idee hebt wat een redelijke prijs is.

Het is in Aziatische landen vaak mogelijk om 60-70% van de originele prijs af te krijgen. Je moet dus in eerste instantie laag inzetten, dus op zo'n 10-20% van de genoemde prijs. Dat levert je waarschijnlijk verontwaardigde blikken van de verkoper op, maar dat hoort bij het spel.
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kijkt naar de prijs en dan bepaal je of jij dat redelijk vindt. Uiteraard houden de verkopers daar ook al rekening met afdingen dus prijzen ze de artikelen hoger.

Ga niet afdingen tot een absoluut dieptepunt. Je komt als, in hun ogen, rijke toerist naar een land waar elke cent welkom is. Maar je hoeft je ook niet te laten bedotten, omdàt je een toerist bent.

Maak er een spel van, in alle respectvolle redelijkheid.
Iets pakken en bekijken, prijs vragen, onderhandelen, beslissen.

Goeie reis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is helemaal niet normaal om af te dingen. Het is in toeristen gebieden vaak zo dat je wordt afgezet.... omdat het op andere plekken veel goedkoper kan.

Ik heb als stel regel dat ik weet wat ik er voor betalen wil. Die prijs vertel je de verkoper met de info erbij dat ik slechts 1 prijs noem en niet afding!
gaat ie huilen en dat ie zes zusjes, een zieke moeder heeft en vader met 10 tenen... en het dus veel te goedkoop vind en hij drie keer zoveel vraagt, dan moet je lekker weg lopen. Een slimme verkoper zal zien dat jou prijs best wel hoog is... en als jij er blij mee bent is het toch goed!

Als heeft een eerlijke prijs. Fair ook wel genoemd, laten we die dan betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste toeristen geven de prijs die ze aangeven.
Afdingen :ga voor de helft van de prijs en dan de verkoper wel aangeven als het het daar mee en dan begint het kat muis spel bieden heen en weer en als je denkt zo is het genoeg en de verkoper wil meer draai je om en ga weg , wil hij het toch verkopen voor de prijs die je bood zal hij je wel terugroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel eigenlijk
als je een product ziet wat je graag wilt hebben bepaal je in je hoofd wat je er maximaal voor wilt betalen,(aangezien de prijzen van de verkopers altijd te hoog zijn) en dan bied je de eerste keer minder dan dat je wilt betalen.
dat bod zal worden afgewezen door de verkoper,waarna je van de verkoper een nieuwe prijs krijgt.
is die prijs voor jou okee kan je het product kopen,maar als het nog steeds te duur is bied je weer iets meer dan jouw eerste bod.
Dit "spel" moet je volhouden totdat de verkoper een bod accepteert waar jij mee kan leven of totdat de verkoper jou een prijs geeft die in de buurt ligt van het origineel maximaal uit te geven bedrag voor dat product !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie het als n spelletje, de verkoper verdient op jou meer dan op een landgenoot, maar als jij het eens bent met het bedrag. Prima. Soms lukt het mij ook beter dan andere keren. Heb je een kwartier staan onderhandelen, om omgerekend een euro korting te hebben, en je er dus uit oogpunt van de verkoper nog ingetrapt bent. Maar wel een kwartier plezier gehad, dus wat maakt het uit.
De financiele winst is dus niets in vergelijking met de prijs van het vliegticket, maar de ervaring telt.
Prettige vakantie, en vergeet niet op de markt de kraampjes met kruiden en kleurstoffen te bewonderen, en lekkere mengsels te kopen
13 jaar geleden
Men vraagt aan toeristen vaak al gauw 10X(!) de prijs.
Dus is afdingen niets anders dan de balans vinden.
Je mag best royaal zijn maar je hoeft je niet te laten nemen.
Het maakt ook uit WAT het is, op voedsel valt weinig af te dingen en op dingen gemaakt van ECHT edelmetaal als zilver is de marge ook kleiner.
Je kunt op basis van je gevoel voor rechtvaardigheid en de lichaamshouding en hoe graag je iets hebben wilt inzetten op 10-30% van de vraagprijs.
Als je mensen goed kunt lezen, zie je wel of je redelijk zit of niet.
Op kermen , klagen en janken moet je niet reageren, de armoede heeft mensen in sommige delen van Azie tot rasacteurs gemaakt (Bollywood is het Indiase Hollywood)
Vermijd beledigingen van beide kanten, wordt de verkoper grof , trek je dan terug maar scheldt NIET terug!!
Behandel de verkoper met respect, deze zal niet zelden uit respect voor jouw houding dan ook een reelere prijs vragen in een goede sfeer.
Met afdingen besteel je niemand, als ze je prijs te laag vinden verkopen ze echt niet.
Ga er van uit dat bij een prijsovereenkomst de verkoper nog altijd het dubbele "vangt " van wat het hem/haar kost en dat moet ook mogen.
Je mag best gul zijn maar er zijn zelfs beldelaarsyndicaten die ernstig gehandicapte mensen op strategische punten neerzetten en zelfs met groepen rijke toeristen mee laten reizen.(serieus!!~)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bied meestal de helft van het gevraagde bedrag en dan begint het spel. En dat mag best een leuk spel worden, hoe meer eer gelachen wordt hoe beter de prijs.

Ik bied de helft en meestal komen we daar heel dicht bij omdat ik absoluut weet dat ik bedot word maar ook weet dat het een hard leven is wat deze mensen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is hoe je je gedraagt: wees redelijk, wees vriendelijk.

Bedenk eerst wat je er maximaal voor willen betalen. Vraag aan de verkoper wat het kost. Doe een lager tegenbod. Hoeveel lager? Tja, dat hangt ervan af. Maar 1/3 bieden van de vraagprijs is zeker niet raar in veel landen.

Ben bereid je bod te verhogen. Wees ook niet te beroerd om (te dreigen om) door te lopen. De verkoper komt vaak nog wel achter je aan.

Als jullie al onderhandelend op een bedrag komen dat voor jullie beide acceptabel is, dan is het goed. Als je het onderste uit de kan wil halen, ga je er niet uitkomen!

Zo niet, dan even goede vrienden, ook als ze gaan roepen dat je schandalig weinig biedt. Blijf zelf altijd vriendelijk: het is je goede recht om iets te duur te vinden.

Fijne vakantie!