Waar kan je het beste het noorderlicht zien?

Het is een wens van mij om dat ooit te zien. In Noorwegen is de beste kans heb ik begrepen. Weet iemand de plaats en de beste tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een grote wens van mij . En de middernachtszon wil ik ook zien en meemaken en de hele nacht met zonlicht wakker blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja lijkt mij ook geweldig!

Het beste antwoord

Welcome to the club.

Ook ik ben een Noorderlicht jager. Heb al een week in Fins Lapland en een week in Zweeds Lapland doorgebracht, maar geen van beide keren was het prijs.

Het schijnt dat het in cycli van 12 jaar gaat waarin enkele jaren heel actief zijn en anderen weer iets minder.

Als je zeker wilt weten dat je het ziet, dan zul je moeten proberen zo noordelijk mogelijk te gaan zitten en dan zul je eigenlijk een vakantie van onbestemde tijd moeten nemen. Net zo lang er blijven zitten tot je een heldere sighting hebt.

Ik ga het volgend jaar ook weer proberen en dan inderdaad in Noors Lapland.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Even gekopieerd van m'n antwoord op een eerdere vraag:

Er wordt nu aan de site geklust, maar hier: http://www.poollicht.nl/home kun je op de hoogte blijven.

En deze site geeft ook info: http://www.swpc.noaa.gov/index.html , bij http://www.swpc.noaa.gov/Aurora/index.html staan ‘tips on viewing’.

Als de voorspellingen kloppen, moet de komende tijd weer een en ander te zien zijn omdat het onrustig is op de zon…

Over het algemeen geldt voor Noorwegen dat je de meeste kans (maar géén garantie!) hebt in het voor- en najaar. En hoe noordelijker je zit, hoe groter de kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch kun je het noorderlicht overal in Noorwegen zien. De beste plaatsen echter liggen boven de poolcirkel in Noord Noorwegen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met name in het Noorden is in de winter het prachtige noorderlicht goed te zien. Het lijkt net vuurwerk. Je ziet in de lucht dan strepen / bogen in allerlei kleuren. Het noorderlicht trekt dan ook veel toeristen aan.

Dan is er nog de middernachtzon in Noorwegen. Een seizoen waarin het niet donker wordt.

Onderaan de pagina een schema met locaties en tijden m.b.t. de middernachtzon.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.vakantienaarnoorwegen.nl/Noorderlicht%20_%20poollicht.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kiruna in Noord Zweden is een optie:

http://www.kirunalapland.se/en/Search/Northern-lights1/

Ook op Ysland is het Noorderlicht goed te zien.