Kan je naar Schiphol gaan en daar vragen of je zomaar in een vliegtuis mag stappen tegen kleine vergoeding? Gewoon letterlijk lastminute...

Vroeger mocht dat altijd, je ging naar Schiphol, vroeg in welk vliegtuig er nog een plekje was en mocht meereizen.
Mag dit nog, of is dit nu uit veiligheid verboden?
Lijkt me anders een leuke optie voor de zomer!
=]

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.9K

Het beste antwoord

Dit kan nog steeds. Als je naar schiphol, of een andere luchthaven gaat zijn er net als bij het reisbureau balies waar je terecht kan om je reis te boeken. Echter is dit een stuk minder uitgebreid als bij de reisbureaus...

Op Schiphol heb je op dat moment maar keuze uit een paar opties. Maar die opties brengen je wellicht veel verder voor veel minder geld. Omdat het letterlijk om de laatste plaatsen in het toestel gaat...

Persoonlijk ken ik een stel die dat ieder jaar doet. Die plannen bij de baas 3 aaneengesloten weken en gaan dan op de eerste dag met hun koffer naar Schiphol. Soms kunnen ze maar een week weg, maar vaker 2, of zelfs 3 weken. En dat midden in het hoogseizoen voor een prijs die vaak nog lager ligt dan de last minute bij het reisbureau...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, na de komst van het internet kan dit niet meer...
AWM
14 jaar geleden
Ja dat kan zeker wel, maar of je het ook zal lukken is een tweede... Er zijn altijd annuleringen en altijd mensen die te laat zijn... Dus kan best... De veiligheidsvoorzieningen zijn aan veranderingen onderhavig steeds maar weer en het wordt alke keer weer minder toegankelijk... Dus wellicht de ene vliegmaatschappij wel en de andere niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan.
Je kunt gewoon op o.m. Schiphol een ticket kopen.

Zie bijvoorbeeld onderstaande bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan. Starbless heeft dat twee uur geleden al prima verwoord (Starbless, +1 van mij).

Daarnaast bestaat een andere methode.

Mijn vader werkte vroeger op een reisbureau. Elk jaar kwam een klant bij hem, met een speciale wens. Hij wilde vliegen, hij vertelde hoe lang hij ongeveer weg wilde blijven (bijv. 2,5 tot 3 weken), wanneer de reis ongeveer moest plaatsvinden (bijv. vertrek tussen 1 en 20 september), en een paar globale wensen omtrent de lokatie (bijv. verwachte temperatuur 20°, heuvels en bos), en een budget.

Mijn vader moest dan een reis voor hem uitzoeken die aan de wensen voldeed. Maar deze klant wilde NIET weten waar hij heen zou gaan, alleen de datum natuurlijk wel. Mijn vader moest dat speciaal regelen, en omdat het een trouwe klant was, lukte dat.

Dus op de afgesproken datum ging deze persoon naar Schiphol, meldde zich daar aan de balie van het reisbureau, en kreeg daar zijn ticket overhandigd. Pas op dat moment kwam hij erachter waar hij heen zou gaan.

Geen last-minute boeking, wel last-minute zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het leuke verhaal Rotaluclac!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat alleen als je de klant vertrouwt. En als de klant de medewerker van het reisbureau vertrouwt. Officieel mag dit namelijk niet: je verkoopt iets zonder toestemming, zonder aanbetaling, zonder wat dan ook. Is verboden. Kan grote problemen geven als één van beide partijen moeilijk gaat doen, of niet meer mee *kan* werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me herinneren dat ik op de vakantiebeurs een stand heb gezien van een club die verrassingsreizen aanbood.
Je gaf inderdaad een budget op, een aantal dagen/weken dat de reis moest duren en wanneer je ongeveer wilde vertrekken.
Vervolgens kwam je er ook pas op schiphol achter waar je naar toe ging.
Vind het wel een erg leuk idee.
(kan de link en/of naam van de organisatie niet meer vinden). +1 voor je antwoord.
wat jij bedoelt is met een vliegtuig heen en meteen weer terug met hetzelfde toestel. KLM bood die mogelijkheid vroeger (geloof voor 99 gulden), maar nu niet meer.