Wat zijn de regels omtrent vloeistoffen in handbagage?

Je mag bijv. maar 1 liter vloeistof meenemen in je handbagage, maar als je het incheckt als ruimbagage maakt het ineens niet meer uit. Hoe zit dit precies?

een jaar geleden
in: Onderweg
1.2K
Utrecht
een jaar geleden
Deze regel is al 20 jaar geleden ingegaan. Je mag NIET 1 liter vloeistof meenemen in je handbagage. Je mag één ziplock zakje van max. 1 liter inhoud, (losse) flesjes of tubes van elk maximaal 100ml vloeistof of creme meenemen. Op deze manier krijg je nooit 1 liter vloeistof mee.
In je ruimbagage mag je meer vloeistoffen meenemen; tot aan het maximale gewicht dat je van je airline mag meenemen (doorgaans 23kg).
De reden van de beperking in de handbagage is dat je daar tijdens de vlucht bij kan en dus mogelijk een explosief mengsel kan mengen. Door de kleine hoeveelheden is het risico beperkt te houden.

Antwoorden (2)

Vloeistoffen en gels in handbagage
Vloeistoffen en gels mag u alleen in uw handbagage meenemen onder de volgende voorwaarden:

Vloeistoffen en gels moeten in een verpakking zitten van maximaal 100 milliliter.
De verpakte vloeistoffen en gels moeten zitten in een doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje. Het zakje mag maximaal 1 liter zijn.
U mag per persoon maximaal 1 plastic 1-literzakje meenemen.
Vloeistoffen mogen onbeperkt mee als ruimbagage, tenzij ze ontvlambaar of op een andere manier gevaar op kunnen leveren.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@Fremar en de rest van de vraag? als ruimbagage maakt het ineens niet meer uit. Hoe zit dit precies?
Op alle vluchten die binnen de EU vertrekken, mogen vloeistoffen alleen in kleine hoeveelheden door de veiligheidscontrole worden meegenomen. Vloeistoffen en gels mogen alleen worden meegenomen in verpakkingen van minder dan 100 milliliter. Deze verpakkingen mogen alleen meegenomen worden in een doorzichtige, hersluitbare plastic zak met een maximale inhoud van 1 liter.