Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ongevraagd kamer gewijzigd na aanpassen personen op boeking, wat kan ik hier achteraf aan doen?

Beste lezers,

Graag zou ik willen weten waar ik goed aan doe in deze situatie. Een aantal weken terug zou ik op vakantie gaan met 6 personen (inclusief mezelf) en waren hier 3 kamers voor geboekt (dus voor elke kamer 2 personen).

Helaas heb ik door omstandigheden 1 persoon van de boeking af moeten halen, maar hierdoor heeft de reisaanbieder ook meteen een kamer van de boeking afgehaald en hier een 2 tot 3 persoonskamer van gemaakt, waardoor we dus noodgedwongen met z'n drieën op 1 kamer hebben gezeten. Helaas kwam ik hier pas achter bij de balie in het hotel.

De reis is geboekt bij de Vakantiediscounter en uitgevoerd door TUI, maar beiden geven niet thuis. Volgens beide partijen had ik beter naar de nieuwe reisdocumenten moeten kijken toen ik die ene persoon van de boeking af had laten halen. Ik heb inderdaad gekeken naar de nieuwe samenstelling van de boeking, maar dan specifiek naar de hoeveelheid personen en correctheid van de onze namen. Ik had niet verwacht dat zij dus ook ongevraagd een kamer zouden wijzigen. Ik heb een mini-vergoeding gehad maar wil nu eigenlijk graag weten waar ik goed aan doe.

Had ik beter naar de reisdocumenten moeten kijken of hadden zij me actief moeten vragen of de samenstelling van de kamers gewijzigd mocht worden?
Ik heb op dit vlak geen (juridische) kennis dus hoop dat er iemand is met advies, of het zinvol is om te gaan procederen of het er maar beter bij moet laten zitten.

tinus1969
10 maanden geleden
Heb je alsnog die reisdocumenten bekeken of duidelijk is dat er ook een kamer minder was geboekt?
Anthony4280
10 maanden geleden
In de oorspronkelijke boeking worden er 3 kamers vermeld, zoals ik ze geboekt heb. In de nieuwe reisdocumenten zijn er maar 2 kamer te zien (1x 2 persoonskamer en 1x 2 tot 3 persoonskamer).
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Een kamer minder, betekent ook een aangepaste prijs?
Anthony4280
10 maanden geleden
Ik heb op een reissom van in totaal zo'n 4.000 euro, een bedrag van 173 euro teruggekregen omdat er een kamer af is gehaald. Ik heb zo mijn twijfels of de compensatie naar ratio is verrekend, op zo'n reissom, is dit toch een erg schamele uitkering?
Inekez1
10 maanden geleden
En wat staat er in de algemene voorwaarden over het wijzigen van aantal personen? En op welke termijn is die ene persoon geannuleerd? Als je vlak voor vertrek iets annuleert is het vrij normaal dat je daar dan alsnog (bijna) de volle mep voor betaalt. Het zal mij niet verbazen als er in de voorwaarden iets staat dat een meerpersoonskamer niet voor 1 persoon is en dat er bij een oneven aantal personen dus ergens 3 op een kamer komen. Kijk de voorwaarden nog even goed na. Dat moet je altijd doen voordat je iets boekt en ook voordat je iets annuleert.
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Of het bedrag redelijk is, weet ik niet. Voor 1 persoon (op een meer persoonskamer) geldt vaak een toeslag. Mogelijk had je, als de kamer niet was geannuleerd, moeten bijbetalen. Kijk inderdaad in voorwaarden. Als ik het goed heb, moet je bij de organisatie zijn, waar je hebt geboekt. Met hen ben je een overeenkomst aangegaan.
teusvh
10 maanden geleden
Regel is dat je ogenblikkelijk klaagt zodra je ontdekt dat er iets niet klopt. Om hen in de gelegenheid te stellen dat te corrigeren. Als je de kamers zonder morren hebt geaccepteerd verlies je daarbij je rechten om alsnog te reclameren. Hetzelfde geldt in principe voor de financiële aspecten. Als je gewoon op vakantie bent gegaan mogen ze aannemen dat je overal mee instemde. Of de korting die je kreeg redelijk is kan ik niet beoordelen, maar je bent nu te laat om daar nog over te klagen.
Anthony4280
10 maanden geleden
@teusvh ik denk dat je de situatie niet goed hebt begrepen. Er is een kamerwijziging gedaan zonder dat ik daar actief van op de hoogte ben gesteld. Ik heb dit moeten ontdekken bij aankomst in het hotel, anders had ik uiteraard voorafgaand aan onze reis (dus thuis) al gaan "klagen" en "morren". Dat heb ik overigens bij aankomst in het hotel wel direct gedaan, maar na 4 dagen heen-en-weer contact met beide partijen en torenhoge belkosten, heb ik het maar losgelaten, de vakantie duurde immers een week en dit alles kostte al veel te veel energie.
Inekez1
10 maanden geleden
De vraag is denk ik of de kamerwijziging een logisch gevolg was van de door jou gedane wijziging. Het is namelijk niet zo dat de reisorganisatie zomaar zonder aanleiding of reden de kamerindeling heeft gewijzigd. Dat is gebeurd nadat en doordat jullie zelf het aantal personen hebben gewijzigd. Als er op de nieuwe reisdocumenten voor 5 personen gewoon 2 kamers stonden, dan had je dat toen moeten zien. De reisorganisatie hoeft daar niet met grote rode letters bij te zetten dat dat is gewijzigd. Het moet wel gewoon leesbaar zijn natuurlijk. Als jij akkoord bent gegaan met de gewijzigde documenten en daar stonden 2 kamers op, dan denk ik niet dat het zin heeft om achteraf te gaan klagen. Stonden er gewoon 3 kamers op de nieuwe reisdocumenten, of stond er überhaupt niet genoemd om hoeveel kamers (of hoeveel personen per kamer) het zou gaan, dan heb je natuurlijk wel een punt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat de reisaanbieder de kamers heeft aangepast zonder jou daar duidelijk over te informeren. Meestal zou je verwachten dat ze vooraf om toestemming vragen bij zulke wijzigingen.

Het is goed dat je de nieuwe reisdocumenten hebt gecontroleerd, maar ze hadden dit moeten verduidelijken. Als je hier geen akkoord op hebt gegeven, heb je mogelijk een punt.

Wat betreft vergoeding of juridische stappen, dat kan soms een moeizaam proces zijn. Maar het kan wel helpen om je gedachten te ordenen en om te zien hoe anderen hiermee om zijn gegaan.

Wie heeft ervaring met soortgelijke situaties? Wat hebben jullie gedaan om dit op te lossen?
(Lees meer...)
10 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing