Hoe kun je het beste je locatie delen met hulpdiensten tijdens een wandeltocht?

Hoorde net op de radio dat er iemand van een berg gevallen was tijdens een wandeltocht, en dat de vrouw die belde met de hulpdiensten moeite had met doorgeven waar ze precies waren.

Daardoor bedacht ik mij, hoe geef je eigenlijk je locatie door tijdens zo'n wandeltocht? Je hebt natuurlijk geen straatnamen. Moet je de naam van de route noemen, gps coördinaten? En hoe vind je die info op je telefoon?

2.9K
Inekez1
2 jaar geleden
In het geval van de omgekomen wandelaar in Duitsland dit weekend was het probleem dat het slachtoffer 40 meter naar beneden was gevallen van een berg af. Zijn vrouw stond nog boven en heeft de hulpdiensten gebeld, maar wist niet waar haar man precies terecht gekomen was. De locatie van de vrouw was op dat moment niet het meest relevant, de man moest ergens onderaan of halverwege de berg gezocht worden.
Inekez1
2 jaar geleden
Voor potentieel gevaarlijke wandelingen in onherbergzaam terrein, en voor gebieden waar geen of slechte ontvangst met mobiele telefoon is, zijn er SPOT-apparaatjes te koop of te huur. Die zenden bij 1 druk op de knop een noodsignaal met exacte locatiegegevens via satteliet, zodat altijd duidelijk is wat de locatie is. Nadeel is dat via de SPOT geen gesprek of ander overleg mogelijk is over wat er is gebeurd en welke hulp nodig is. Bij wandelen in de bergen is het altijd verstandig om een goede wandelkaart (met hoogtelijnen en kaartcoördinaten) te hebben, te weten hoe je die kaart moet lezen en altijd te weten waar je je op de kaart bevindt. Je hebt dan een back-up systeem voor als de gps en/of telefoon het niet meer doen of als er geen goed bereik is.

Antwoorden (2)

Geef je Gps-coördinaten door.
Als je toestel een ingebouwd kompas heeft, kijk je hierop. Installeer eventueel een aparte kompas app. Deze geeft exacte lengte- en breedtegraad van de huidige locatie van je telefoon.
Zo niet:

Op de Google Maps-app vind je de gps-coördinaten als volgt:
- Open de app op je telefoon (gebruik dus niet de webversie van Google Maps)
- Tik op de kaart de plek waarvan je de coördinaten wilt weten aan en houdt je vinger een paar tellen vast op die plek. Er wordt een rode speld in de kaart geplaatst.
- Voor iPhone of iPad: tik onderaan op ‘Geplaatste markering’ en scroll een stukje naar beneden. Daar zie je de coördinaten.
- Voor Android: je ziet de coördinaten in het zoekveld bovenaan het scherm.
Met de app Vind mijn apparaat kun je zien waar je je bevindt.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.adm&hl=nl&gl=US
.
Het kan ook via een app als Mijn GPS-locatie:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digrasoft.mygpslocation&hl=nl&gl=US
Toegevoegd op 25 oktober 2021 08:03: afbeelding
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
Als je bereik hebt om te bellen, dan kun je in principe ook SMS versturen. Als het bereik voldoende is om ook internet te hebben, dan kun je ook Whatsappen of een andere berichtendienst gebruiken. Deze bieden vrijwel allemaal de mogelijkheid om je huidige locatie door te sturen. Uiteraard moet je wel even vragen waar je dat naartoe moet sturen.
Toegevoegd op 25 oktober 2021 08:07: bron