Kan ik MacBook meenemen naar Zuid-Amerika?

Ik ga binnenkort backpacking in Zuid-Amerika en ik ben aan het overwegen of ik mijn MacBook Air mee moet nemen. Ik weet dat je daar als een target wordt gezien als je als buitenlander met een backpack rondloopt, maar omdat ik daar bijvoorbeeld 's avonds na 19 uur niet maar naar buiten kan omdat het niet veilig is, zal het fijn zijn als ik mijn laptop bij me zou hebben om aan iets te werken of kijken.

Griffin
3 jaar geleden
Ik zou 'm lekker thuislaten, niet omdat je een grotere kans loopt om beroofd te worden, maar meer dat je macbook defect raakt, immers is de macbook van metaal wat warmte maar ook koude goed geleidt, vanuit het comfort van een airconditioned hotel/hostel zo naar buiten met je macbook zorgt ervoor dat de boel binnenin condenseert, en omdat het apparaat permanent gevoed wordt door een batterij die je niet kunt verwijderen loop je een enorm risico op oxidatie en de daar uitvloeiende defecten. Ik repareer op niet-professionele wijze(ik heb geen winst als verdienmodel) Macbooks/iPads/iPhones en ik kom dit redelijk vaak tegen, ook mensen die Azië hebben bezocht hebben hier veel last van. Ben je koppig? Laat het macbook dan tenminste acclimatiseren op een rustige manier, een afsluitbare luchtdichte zak helpt meestal goed, maar loop niet zomaar je hotel uit de warmte in met je MB in je rugzak.
Inekez1
3 jaar geleden
Neem een tablet mee in plaats van een laptop. Scheelt behoorlijk in gewicht en formaat en dat is wel zo handig met backpacken.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Er is geen praktisch bezwaar om een MacBook naar Zuid-Amerika mee te nemen. Er is ook geen regelgeving die dit verbiedt.

Waar je meer over lijkt te denken is de kans op beroving. Wel nu die is er natuurlijk altijd. Met of zonder MacBook, binnen of buiten Zuid-Amerika.
Wat je natuurlijk niet moet doen is met waardevolle spullen/geld "te koop gaan lopen", in landen die bekend staan om hun slechte veiligheid.

Wat je dus allemaal kan doen is de kans op mogelijke schade beperken, door je aan een of meerdere van de volgende tips te houden:
-Neem een goedkopere laptop mee dan een MacBook Air.
-Sluit een goede reisverzekering af met goede diefstal en schadedekking.
-Zorg dat je bestanden niet enkel op de laptop staan, maar ook op een medium welke je NIET op reis meeneemt. Dus bijvoorbeeld in de cloud of op een HDD thuis.
-Haal je laptop niet te pas en te onpas uit je tas, waarmee je dus aangeeft dat je waardevol spul met je meedraagt.
===

https://www.reis-expert.nl/zuid-amerika/reizen-zuid-amerika/veiligheid-in-zuid-amerika/

"
#4 Diefstal
Het grootste probleem in Zuid-Amerika (en andere werelddelen) is diefstal. Iets wat helaas overal voor komt. Helaas lees je op internet vaak de negatieve dingen waardoor mensen nog wel eens twijfelen aan de veiligheid in Zuid-Amerika.

Een aantal tips:
-Spreid je kansen. Reis je met twee personen (of meer)? Verdeel dan je cash en pinpassen over meerdere tassen;
-Laat je waardevolle spullen in je ho(s)tel achter. Dit wordt in sommige plekken vaak aangeraden door medewerkers van hostels of locals;
-Ga NOOIT alleen op pad in de nacht. Neem liever een taxi;
-Neem een klein hangslot mee. Niet alleen voor in je ho(s)tel of je tas, maar ook voor onderweg;
-Laat niet duidelijk zien dat je ‘de rijke toerist’ bent. Lastig, maar probeer niet te koop te lopen met je spullen;
-Hou cash gescheiden van creditcards, tickets, enz.);
-Houd je spullen goed in de gaten in bussen. Stop geen waardevolle spullen in je koffer of backpack. Die gaan in het ruim of op het dak en kun je niet in de gaten houden. Stop waardevolle spullen in je day-pack;
-Mocht je beroofd worden geef je spullen dan gewoon af. Probeer niet te onderhandelen en ga zeker het gevecht niet aan.
"
Toegevoegd op 20 april 2021 14:44: tekst