Waarom mislukt de eerste pannenkoek praktisch altijd, ongeacht hoe goed je de pan ook invet of voorverwarmt?

Ik ben dus niet op zoek naar tips over hoe de eerste WEL lukt, maar naar de oorzaak waarom de eerste vaak NIET lukt.

Graag GEEN tips over hoe het WEL goed gaat. Ik wil en ga geen pannenkoeken bakken! Ik ben alleen benieuwd WAAROM de eerste vaak NIET lukt, of er in ieder geval altijd anders uitziet dan alle volgenden.
Moet iets met een laagje in de pan te maken hebben. Wie o wie WEET hoe dat PRECIES zit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
7.8K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het klopt, de eerste gaat altijd de mist in, en de rest gaat goed..
het is voor mij een mysterie... Goede vraag, ik ben er ook benieuwd naar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ben er ook benieuwd naar...

Het beste antwoord

De verklaring hiervoor was, dacht ik, dat er na de eerste pannenkoek een laagje in de pan komt, dat het bakken daarna beter laat lukken. De eerste ziet er dus altijd minder uit dan de pannenkoeken die volgen. Wat dat laagje precies is, weet ik niet.
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wellicht omdat men ongeduldig is. Ik heb dit probleem eigenlijk nooit. Die enkele keer dat ik een pannenkoek bak blijft het ook maar bij één pannenkoek...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dan zie je ook geen verschil :)
Antoni
15 jaar geleden
Daarmee wilde ik ook reageren!
Gebruik een goede teflon pan, en maak deze ook weer niet te heet. Te vet is uiteindelijk niet lekker.

Wij deden de boter (of zonnebloemolie) vaak door het beslag heen smelten, met een teflon pan gaat dat prima.

Mijn vrouw bakt altijd de pannenkoeken bij ons thuis (palacinke), het is mij praktisch verboden ze nog te maken, ook door de kids ;-) Maar bij haar mislukt de eerste niet.

Ook kan het een truck zijn om het beslag een half uurtje te laten rusten, dan zou je minder kleine gaatjes krijgen in de pannenkoek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cakemeel!!! is nog lekkerder en luchtiger
Mijn ervaring is juist dat de eerste altijd de beste is, mooi goudbruin, niets aangebrand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien is de pan te heet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je gewoon niet zo goed pannenkoeken kunt bakken. Ach ja, en of dat een oorzaak heeft. Ja, gewoon veel oefenen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tsja, wat is dat? ik blijf je dat antwoord schuldig. Maar weet dat als al die andere pannekoeken, die na die eerste mislukte, prima zijn en goed smaken, tolereer dan die ene mislukkeling en geniet van die veertig overige kanjers! ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat je het altijd weer wat verleerd bent hoe je ookweer een mooie pannekoek kan maken. [denk aan hoe de mix in de pan schenken, wanneer omdraaien hoeveel boter te gebruiken etc] Nadat je er een ver***** heb je weer het gevoel hoe het ookalweer niet moest en doe jet het bij de volgende wel goed. En als de tweede goed is gaat de rest ook goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de pan te koud is (dus niet voor verwarmt is) mislukt de pannenkoek. Maar ook al de pan te heet is (dus te lang voor verwarmt is). De pan is dan dusdanig TE heet dat het temperatuurverschil tussen het geklopte deeg en pan te groot is waardoor de pannenkoek snel aan de pan hecht. Een tefal koekenpan heeft een rondje middenin die aangeeft dat de pan op temperatuur is (het rondje veranderd van kleur). Dan gooi ik er deeg in en de pannenkoek is gelukt. Mijn vrouw is vaak te haastig en kan niet wachten op de kleurverandering waardoor de pannekoek mislukt. Op vakantie lukt het bij haar ook niet omdat ze dan alle tijd van de wereld heeft. Probeer het eens uit zou ik zeggen. Succes met pannenkoeken bakken

PS: als je er eentje overhoud, ik lus graag pannenkoeken ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het andwoord is heel simpel door de juiste temperatuur in samenwerking met bakboter/vet/olie