Is het mogelijk iemand te bellen met een nummer dat niet van jou is en kan je dat voorkomen?

Een tijd terug belde een onbekend nummer mij. Toen ik opnam vertelde hij mij terug te bellen, want ik zou hem die ochtend gebeld hebben (zonder dat hij opgenomen had). Ik had die dag echter nog geen enkel telefoontje gepleegd. Toen ik hem dit vertelde, was het gesprek snel afgelopen, het bleek dus geen verkoop telefoontje te zijn.

In mijn bel-geschiedenis op mijn mobiel stond niets. Ik dacht dat ik mogelijk een virus had opgelopen die dit nummer had gebeld zonder dit te registreren. Een maand later, nu, kijk op de factuur. Daar staat altijd een overzicht van alle gebelde nummers. Dit is betrouwbaarder dan je eigen telefoon, dit komt immers van je provider. Daar stond het nummer van deze man niet bij. Ik had het dus niet gebeld.

Heb teruggebeld naar het nummer, zelfde persoon nam op, het was dus ook geen oplichting. Die zijn immers nooit bereikbaar als jij terug belt. Ook bleef hij bij zijn verhaal.

Daarom vraag ik me af, is het mogelijk met iemand anders nummer te bellen? En zo ja, is te voorkomen dat iemand dit kan doen met jouw nummer?

2 jaar geleden
in: Telecom
4.5K

Het beste antwoord

Ja, dat kan gemakkelijk en kun je niet voorkomen.

Bellen met je eigen telefoon terwijl het nummer van een ander op het display van de ontvanger verschijnt. Met speciale apps is het een fluitje van een cent. Leuk om vrienden te foppen, willen de makers van de programma's doen geloven. Maar oplichters maken er op slinkse wijze misbruik van.
Elke week komt er wel iemand die denkt dat zijn telefoon is gehacked in de Rotterdamse belwinkel van Charif Eddini. Dan hebben ze bijvoorbeeld een gemiste oproep van een vriend, maar als ze hem terugbellen, blijkt hij niet zelf te hebben gebeld.
Waarschijnlijk zijn de klanten in de maling genomen door hun eigen vrienden, legt Eddini dan uit. Ze bellen met hun eigen toestel, maar doen zich voor als iemand anders. De truc is mogelijk dankzij het bellen via internet. Met nummers van vaste lijnen valt bijna niet te sjoemelen, maar apps die via internet bellen 'plakken' zelf een nummer op een uitgaand gesprek. Met programma's zoals Voxox of Spooftel is het een koud kunstje om het nummer dat wordt meegestuurd zelf te wijzigen
In dit geval heeft waarschijnlijk een van jouw ‘vrienden’ die onbekende gebeld met jouw nummer. Met als gevolg dat deze jou terugbelt en jij nu deze vraag stelt.
Toegevoegd op 22 november 2021 13:16: tekst