Hoe weet deze scammer mijn volledige naam?

Ik werd vandaag gebeld door een anoniem nummer en ze zeiden dat ik nog een betaling van 200 euro had openstaan bij Engie. Ze zeiden ook "deze rekening is gekoppeld aan de naam *mijn volledige naam* en dit telefoonnummer. Ik heb gezegd dat ik niks heb gekocht bij dit bedrijf en opgehangen, maar hoe weten ze mijn volledige naam?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Telecom
1.2K
Amadea
3 jaar geleden
Misschien zijn de gegevens van jouw telefoonprovider gehackt?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Telefoon nummer gekoppeld aan social media?
Inekez1
3 jaar geleden
Er bestaat ongetwijfeld ergens bij een bedrijf een database met jouw volledige naam. Ook als daar jouw telefoonnummer niet bekend is, maar wel andere gegevens zoals adres of emailadres, dan kan via een andere database waarin jouw (email)adres en telefoonnummer staan het telefoonnummer aan jouw volledige naam worden gekoppeld. Diverse bedrijven verkopen dit soort persoonsgegevens door aan andere bedrijven. Ook kan het zijn dat jouw telefoonnummer en volledig naam bij iemand anders (vrienden, familie, collega's) in de telefoon of computer staat opgeslagen en dat daar iets is gehackt. Valt weinig aan te doen. Inderdaad direct ophangen bij dit soort oplichters. Een echt bedrijf zou een brief met aanmaning sturen waarin staat wat je nog zou moeten betalen en waarom. Die gaan niet bellen.
Pieterke
3 jaar geleden
Het kan ook gewoon gegokt zijn. Als ik het adres van mijn broer intyp krijg ik ook gelijk zijn naam en huisnummer en telefoonnummer te zien. Als ik mijn eigen adres intyp dan krijg ik ook allerlei gegevens van mijzelf te zien. Dus ze kunnen gewoon willekeurige adressen intypen en dan kijken wat er tevoorschijn komt. Sommige sites zijn gewoon hardstikke lek heb ik gemerkt.
Piacenza
3 jaar geleden
Misschien gevoelige gegevens bij het oud papier op straat gezet?
Castle
3 jaar geleden
Gewoon zeggen dat ze maar een deurwaarder sturen! Er zal ergens een database zijn waarin je staat die gehacked kan zijn. Mogelijk een medewerker bij een bedrijf die je gegevens gebruikt voor deze praktijken. De mogelijkheden hoe en waarom zijn eindeloos,
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het bleek dat een oude klasgenoot grappig probeert te zijn
SentWierda
3 jaar geleden
@tohi4. En? Neem je hiermee genoegen? Of ga je stappen ondernemen: aangifte doen?
Haalt deze oude klasgenoot vaker deze ongein (of zijn het toch oplichterspraktijken) uit?

Antwoorden (1)

Vaak staat heel erg veel info al op social media! Even controleren of alles wel afgeschermd is misschien?