Op de vroegere (draai)telefoons staan cijfers, maar ook letters. Bij 2 staat ABC, bij 3 staat DEF. enz.... Waarom eigenlijk?

Geheugen om iets op te slaan kenden ze nog niet.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
5.9K

Het beste antwoord

De draaitelefoon die wij vroeger hadden, had geen letters. Ik heb ze ook nooit gezien.

Later kwamen er met druktoetsen en die hadden letters voor nummerbellen (wat nog steeds werkt). Als je een "naam" had dat drukte je de bijbehorende toetsen in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien werd er in het buitenland, zoals in Amerika, al veel langer gebruik gemaakt om bedrijfsnamen te koppelen aan nummers. In Nederland werd naambellen gangbaar begin jaren negentig dacht ik, maar in de Verenigde staten denk ik al veel langer. Misschien al jaren 60 of 70. In die tijd waren er wel nog toestellen met draaischijven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier staat de juiste informatie:
"Soms staan er ook letters op de kiesschijf. Een telefoonnummer kan dan zowel letters als cijfers bevatten. Ze komen ook voor op druktoetstoestellen.

De letters zijn internationaal niet gestandaardiseerd en het is niet mogelijk dat een telefooncentrale bij een internationale verbinding de letters converteert. Iemand die een nummer in het buitenland belt, kan dus niet vertrouwen op de letters die op zijn kiesschijf staan: hij moet zelf de letters omzetten aan de hand van een lijstje dat geldt in het land waarmee hij wil telefoneren. Zo publiceerde de Britse telefoondienst bij de instructies voor internationaal telefoneren een handleiding voor het omzetten van de Amerikaanse letters naar cijfers, met de waarschuwing dat de letter O als 6 moest worden gekozen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, maar ze kenden toen al wel het principe van naambellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naambellen kon je daarmee. Vooral bedrijven gebruikte dit wel, je belde dan de naam van het bedrijf door de bijbehorende letter te kiezen, zo moest je alleen het woord onthouden en niet het nummer wat vaak makkelijker is.
Dit was in Amerika meer in gebruik dan bij ons trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitstekend verwoord Nelly!