Moet ik dit betalen?

Mijn mobiele telefoon, nog volledig binnen de garantie, heb ik nu voor de derde keer ter reparatie weggebracht. (overigens is dit al het 2e toestel want het 1e toestel had dezelfde problemen en hebben ze dus kosteloos geruild voor dit toestel)
Elke keer krijg ik mijn toestel terug met de melding, we hebben geen enkel probleem gevonden. Ze hebben er nieuwe software opgezet, welke er al op stond, en naar mij teruggestuurd.
Policy is dat na de derde reparatie ik een nieuw toestel krijg, hetzelfde model of, als die niet meer geleverd kan worden, een gelijkwaardig toestel.
Nu krijg ik te horen dat ik het toestel zonder problemen steeds naar hun opstuur en krijg ik dus de rekening gepresenteerd.

De problemen die met het toestel zijn zijn er niet constant. Zo raakt ie de sleutel van de wifi na 24 uur kwijt en moet ik soms de batterij er helemaal uithalen omdat ie niet meer uit standby gaat. Of vergrendel (toetsblok) ik het toestel en als ik 'm weer tevoorschijn haal heeft ie, tijdens de vergrendeling iemand gebeld of staat ie ineens in een of ander menu. Het betreft een windowsphone (samsung I900) maar updates ophalen kan niet omdat ie de server niet kan bereiken.

Nu mag ik dus kosten betalen. Moet ik hiermee zomaar akkoord gaan of mag ik dit weigeren?
Nu hebben ze dus helemaal niks met het toestel gedaan, niet eens een software update.

Mijn man heeft overigens exact dezelfde telefoon maar van een andere provider. Daar vergelijk ik vaak bepaalde instellingen mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
1K

Het beste antwoord

Hoi,

als eerste moet je eerst vermelden waar de kosten precies voor zijn, ten tweede is het zo dat de fabrikant tot 4 maal toe de kans moet krijgen om een probleem te herstellen. En geef ook een hele duidelijke omschrijving van het probleem weer. Als een toestel af en toe vastloopt zul je namelijk zien dat dit bij de reparateur niet gebeurt. Geef dan ook aan bij welke acties dit is. En ja als deze tot 3 keer toe geen klacht kan vinden gaan ze een keer onderzoekskosten in rekening brengen

Hetvolgende is moeilijker, het betreft een windows mobile toestel (smartphone) welke meer kans op problemen geeft dat een " gewoon" toestel. Regelmatig (soft)resetten wil vaak de meeste problemen oplossen. Ook het daadwerkelijk afsluiten van programma's help hierbij, veel applicaties blijven namelijk op de achtergrond meedraaien en vragen dus veel van het intern geheugen.

Ook kun je zelf makkelijk een (rom) update doen welke je kunt vinden op sites als bv xda-devellopers (google eens)
Zorg wel dat je eerst een goeie backup maakt van de bestanden. Deze ben je anders namelijk kwijt. Zorg ook dat je toestel volledig is opgeladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het wordt dan tijd om de zaken schriftelijk te gaan vastleggen. Stuur een brief met de hele historie, zoals je die hier beschrijft. Vervolgens beschrijf je punt voor punt de klachten die je nog steeds hebt. En aan het einde vraag je een definitieve oplossing voor je probleem. Zeg ook dat je niet van plan bent te betalen voor storingen binnen de garantieperiode.
AWM
13 jaar geleden
Ik weet niet wie het antwoord van malibuman als "niet bruikbaar" beoordeeld heeft. Aangezien ik hier het idee krijg dat het geen gewenst antwoord is.

Kort samengevat zal de vraagsteller gewoon deze kosten moeten betalen. Het betreft namelijk geen gegrond probleem wat ook niet gereproduceerd kan worden. Een smartphone loopt nu eenmaal wel eens vast.

Laten we anders eens de vergelijking trekken met een laptop. Deze loopt ook regelmatig vast (vaak door ondeskundig gebruik) en ik zie ze regelmatig zo door de war gehaald dat ze zelfs helemaal niets meer doen. Wil u dit laten oplossen door de leverancier dan worden de kosten zonder blikken of blozen betaald. Dit is PRECIES hetzelfde idee. Er is een softwareprobleem. Vastlopen en vergeten van sleutels. En ik weet vrij zeker dat dit komt door overige software of dergerlijke (dingen niet afsluiten / nooit opnieuw opstarten) die erop zijn gezet door de gebruiker zelf.