Hoe sluit ik een telefoonlijn aan?

In ons nieuwe huis heb ik DSL Internet aangevraagd via de telefoonlijn. Nu blijkt dat de hoofdkabel niet verbonden is met de kabel naar de wandcontactdoos. Ik dacht dat even te fixen maar het zo'n 2 totaal verschillende kabels! De hoofdkabel heeft 5 kleine kabeltjes in allerlei kleuren en de andere kabel heeft er maar 4 en die zijn gedraaid met witte kabeltjes. (Zie foto)

Ik heb geen idee hoe ik deze twee met elkaar verbindt en wat ik daarvoor nodig heb.

Overigens is de wandcontactdoos ook verdwenen dus hoe sluit ik die aan? De kleuren van de kabel zijn anders dan die van de doos...

Ik heb online gezocht naar tips maar ik begrijp ze niet. .. Ik hoop dat iemand me in jip e janneke taal kan uitleggen wat ik moet doen.

Heel erg bedankt!

Toegevoegd na 2 minuten:
De foto laadt niet, dus hier een beschrijving van de hoofdkabel: rood,blauw,groen, geel en wit.

De andere kabel heeft 4 kabeltjes in de kleuren blauw, groen, bruin en oranje. Deze zijn alle 4 samen gegraaid met witte kabeltjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon door je provider laten fiksen... dit horen ze gratis voor je te doen, mits je de hoofdaansluiting zo hebt aangetroffen toen je er kwam wonen.
Kans bestaat namelijk dat de garantie op je verbinding vervalt als je er zelf aan gaat knutselen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hoofdaansluiting is goed. De kabel naar de wandcontactdoos niet. Hier heeft de provider niets mee te maken. Die gaan tot de meterkast.
ronron1212
9 jaar geleden
vakman laten komen

Antwoorden (2)

Hoofdkabel laten knippen met een RJ45 plug, die kan dan in de modem van je provider.
9 jaar geleden
Het verschilt per provider, maar over het algemeen heb je recht op installatie garantie, dit houd in, kan je het zelf niet aansluiten? Binnen de eerste maand van je abonnement kan je gratis een monteur krijgen. Je kan ook contact opnemen met je provider, die zullen je hier professioneel mee kunnen helpen via de telefoon.