Wat was de eerste mobiele telefoon

Van welke provider was die en in welk jaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
5.7K

Het beste antwoord

Dit 14 kilo wegende ding uit 1956 van Ericsson. Het werd voornamelijk door dokters en advocaten gebruikt in Zweden.
Het netwerk heette MTA-netwerk (Mobile Telephone A)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Nou nou de mijne is gelukkig iets lichter... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
btw. 't Is trouwens bizar hè de vooruitgang. Dit ^ was nog geen 55 jaar terug ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dix points voor de antwoordman!

Andere antwoorden (5)

Motorola Dynatec 1973. Radiotelefonie bestond al veel langer. GSM is een latere ontwikkeling.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het antwoord hangt een beetje af van waar je de grens legt tussen een telefoon en een radio.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was een tijd geleden op discovery of NGC een documentaire over telecom gsm misschien is die nog wel te vinden?
capthavoc
14 jaar geleden
Lees dit eens! Een stukje geschiedenis over de mobiel.

http://www.telecomwereld.nl/mobgesch.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht een philips. Die waqs vaak de eerste met een nieuw product.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1980 was dit de eerste vorm van mobiele telefonie vergelijkbaar met zoals wij kennen. In 1999 werd het laatste netwerk voor autotelefoons afgesloten en verdween de autotelefoon van de markt. Niet veel mensen maakten gebruik van deze vorm van telefonie: het netwerk bood maar ruimte aan 50.000 gebruikers