Stalker, ook voicemail ingesproken. Kan je het nummer echt niet achterhalen?

Hoi,
Ik wordt nu al vanaf 22-03 lastig gevallen door een anonieme beller ( prive nummer ) eind van 2012 was dit ook al het geval. Uiteindelijk kreeg ik ze toen toch aan de lijn en was het een reclame bedrijf. Die raadde ons aan om mijn nummer in te schrijven bij het bel-me-niet register, dit hebben wij toen ook meteen gedaan. Nu wordt ik dus weer gebeld. Ik ga er vanuit dat de bedrijven wel eerst op het bel-me-niet register kijken voordat ze gaan bellen. Het gebeurt vaak rond 9-10 of 12.30 uur en 14-15-16 uur. Erg vervelend dus, want ik zit ook nog gewoon op school en kan hier dus problemen mee krijgen. Als ik opneem en hoi zeg, wordt de hoorn er meteen opgelegd. Ze hebben 2x de voicemail ingesproken, de eerste hoor je niks ( alleen op de achtergrond mannen stemmen ) de andere keer wordt er door een 'jonge' stem piep piep gezegd en weer op de achtergrond een drukke ruimte met 1 duidelijke mannen stem. Mijn moeder denkt dat dit iemand van school is, maar het kan niemand uit mijn klas zijn, want dan zouden ze de voicemail niet in kunnen spreken. Uit andere klassen hebben ze mijn nummer niet. Ik heb contact opgenomen met mijn provider (tele2) en die zegt dat er niks aan te doen is, alleen een klacht indienen bij de politie. Maar dat heeft volgens mij weinig nut omdat ze hier bijna nooit iets mee doen. Is er echt geen andere manier om het nummer te weten te komen ( ook niet als ze je voicemail ingesproken hebben )

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
2.6K

Het beste antwoord

Ten eerste: als je je inschrijft bij het belmenietregister, duurt het een tijd voordat jouw inschrijving bij alle bedrijven bekend is. De bedrijven kijken namelijk niet in het belmenietregister zelf; in plaats daarvan doen ze eens in de paar weken een download van het bestand. Pas nadat een bedrijf zo'n download heeft gedaan, is ook bij dat bedrijf bekend dat ze jou niet meer mogen bellen. Tot die tijd zullen ze jou dus nog gewoon bellen.

Wat betreft mensen die anoniem bellen: jij kunt het nummer niet achterhalen. Jouw provider wel, en de politie ook (via jouw provider).

Sommige providers bieden de mogelijkheid om bepaalde nummers te blokkeren, ook als jij die nummers niet kent. Mijn provider biedt die mogelijkheid bijvoorbeeld. Als ik bijvoorbeeld vandaag om 21:15 word gebeld door een onbekend nummer, kan ik daarna inloggen op mijn pagina bij mijn provider. Daar kan ik alle telefoontjes zien. Ik zie in die lijst netjes het anoieme telefoontje van 21:15 staan. Als ik bij dat telefoontje aanvink dat ik dat nummer wil blokkeren, zorgt mijn provider ervoor dat dat gebeurt. Hun systemen kennen het nummer namelijk WEL. Hun systemen blokkeren dat nummer dus, zonder dat ik ooit te weten kan komen welk nummer dat was.

Informeer bij jouw provider of zij ook zo'n dienst aanbieden.

Wanneer jouw provider deze mogelijkheid niet aanbiedt, kun je alsnog de politie inschakelen. Zij hebben dan een lijst nodig met datums en tijdstippen waarop je wordt lastiggevallen. Het is dan aan de politie om te zeggen of ze er wel of niet achteraan gaan.

In de klas kun je het probleem oplossen door je telefoon daar gewoon uit te zetten. Ik bedoel, je mag hem toch niet gebruiken, dus is er geen reden om hem aan te laten staan. Ouders en familieleden kunnen je in geval van nood altijd bereiken door de school te bellen.

Ik weet niet of dit het soort antwoord was dat je had verwacht, maar ik hoop in elk geval dat ik je er toch mee heb kunnen helpen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,
Bedankt voor het antwoord. Ik zet nu ook al een tijdje mijn mobiel uit in de klas, maar ze bellen ook na schooltijden, dus dat is ook niet helemaal de optie. Ik heb mijn nummer al zo'n half jaar geleden in het bel me niet register gezet, dus ik denk dat de meeste bedrijven het nu wel weten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oh, ik had uit je toelichting begrepen dat je vanaf 22-3 was ingeschreven bij het belmenietregister. Dan zou het kunnen dat nog niet alle bedrijven jouw nummer uitsluiten. Maar als je dat al een half jaar geleden hebt gedaan, dan is dat nu echt overal doorgevoerd. Hopelijk kan jouw provider iets voor je doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij in het verleden ergens lid, abonnee of klant ergens van bent geweest, mogen ze je wel bellen. Ook als jij je telefoonnummer hebt ingevuld om ergens informatie te krijgen mogen ze je bellen. Wel is het zo dat die bedrijven verplicht zijn om jou erop te wijzen dat jij je ook voor dat specifieke bedrijf kan laten uitschrijven en dus inschrijven in het register.
Ook is het zo dat veel grote bedrijven ook de telefoonnummers van hun medewerkers afschermen, dit omdat klanten met de klantenservice moeten bellen en niet met individuele medewerkers.
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt, goede toevoeging. Maar als zulke bedrijven je bellen, zijn ze verplicht je op een normale manier te woord te staan. Ook moeten ze vertellen wie ze zijn en waarom ze bellen. Daarna moeten ze je verplicht wijzen op het bestaan van het belmenietregister.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cryofiel Okee, ik heb me toen ingeschreven omdat ik toen ook elke keer gebeld werd, toen heb ik 1x opgenomen en toen bleek het een bedrijf te zijn, nu neem ik op en dan wordt er meteen neergelegd dus ik denk niet dat het een bedrijf is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals, bedankt