Kan je de straling van je mobiel soms voelen?

of verbeeld ik me dit maar. Ik slaap met me telefoon naast me hoofd en merk dat ik rustiger ben als ik hem een paar meter verderop lege.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lege = leg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent vast niet de enige.

Antwoorden (11)

Dat zit tussen je oren; geen een vorm van straling is te voelen; sommige hebben effecten op de lange termijn welke je wel zult merken, en dit is het geval bij GSMs volgens sommige onderzoeken. Maar dit betekent niet dat je het kan voelen als hij naast je ligt.

Toegevoegd na 1 uur:
bedenk me dat warmte ook stralin gis, hmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige vormen van straling zijn wel degelijk te voelen. Van http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster : From eyewitness accounts of the firefighters involved before they died (as reported on the CBC television series Witness), one described his experience of the radiation as "tasting like metal", and feeling a sensation similar to that of pins and needles all over his face. (This is similar to the description given by Louis Slotin, a Manhattan Project physicist who died days after a fatal radiation overdose from a criticality accident.) Toegegeven, een nucleaire ramp is wel even wat anders dan een mobieltje. Maar toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nucleaire straling is heel wat anders dan elektromagnetische straling. De straling direct bij Tchernobyl bestond voor een groot deel uit deeltjesstraling, terwijl elektromagnetische straling golfstraling is. Geen wonder dat er verschillen zijn.
Lijkt me niet.Mijnmobieltje ligt meters van me af en ik slaap er niets rustiger door! En waarom zou je van die "straling"onrustig worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit laboratorium-onderzoek onder 71 gezonde vrijwilligers blijkt dat gsm-straling de slaap kan verstoren. Na drie uur blootgesteld te zijn vielen proefpersonen minder snel in slaap en sliepen bovendien lichter. Gedurende de blootstelling klaagden proefpersonen bovendien vaker over hoofdpijn.

Meer lezen: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/storage/2270078/1277017/gsmstraling-verstoort-slaap.html

Waarschijnlijk kan het de andere kant op dan ook wel werken, al is het waarschijnlijker dat je er minder goed van slaapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mobieltje gewoon aan staat maar niet wordt gebruikt om te bellen, komt er GEEN straling uit!
Ik heb een voorstel, en dat is serieus bedoeld.
Laat een huisgenoot - zeg 10 dagen - je telefoon in een kartonnen doosje stoppen en leg dat in de buurt van je hoofd. Alleen: Af en toe moet het doosje leeg zijn, of nog beter, je telefoon uit staan, dan kan je niet aan het gewicht voelen of ie erin zit. Schrijf op welke dagen je iets voelt.
Dan kom je er vanzelf achter of dit verschijnsel klopt.
Ik denk dat ik weet wat eruit gaat komen, maar ik ben toch benieuwd.
AWM
14 jaar geleden
Er zijn wel onderzoeken gedaan nar de effecten van radio golven op de hersenen maar die onderzoeken zijn tamelijk dubieus.
Ik denk dat je voornamelijk last hebt van het placebo effect. Of je telefoon ligt wat dicht bij je wekkerradio en zorgt het beruchte geknetter dat je in je slaap wordt gestoord.
Het idee van antwoordman is overigens een mooi experiment. Probeer het eens uit.

Toegevoegd na 7 uur:
En idd zoals rota uitlegt: zolang je niet belt of sms-berichten verzend, straalt dat ding niks uit. Zelfs ALS je die straling kan voelen (op 1 of andere manier) lijtk het me sterk dat die 2 seconden om de paar uur je uit je slaap houd. Maar als je mobiel naast je wekkerradio ligt kan dat natuurlijk wel voor wat herrie zorgen. Je hoeft er niet wakker van te worden om gestoord to worden. En zoals ook opgemerkt: het gebrom van andere apparaten kan ook uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk weten we er nog weinig van wat de invloed kan zijn van deze straling.
Sommige straling kan ik wel degelijk voelen, soms wordt ik onrustig wakker , de t.v. staat op de standby, ik zet hem helemaal uit en de onrust is weg.
Ook het energieveld van hoogspanningsmasten kan ik voelen, was laatst bij iemand waarvan de dochter niet kon slapen in een bepaalde kamer.
Bij het binnen komen van die kamer ,voelde ik negative energie, deze gaf veel onrust en voelde onaangenaam, deze kamer keek uit op de hoogspanningsmasten die op ongeveer80 m. ervan daan stonden.
De kamer beneden aan de zelfde kant voelde ik niets, maar deze kamer keek uit tegen een dikke en hoge coniferenhaag, waarschijnlijk vormde het sap (water) in deze coniferen een goede afscherming.
In hoever een mobieltje ook schadelijke straling kan veroorzaken waar je last van zou kunnen hebben is niet helemaal duidelijk, maar zeker mogelijk.
Het is ook onduidelijk waar alle uitkomsten van rapporten blijven, telkens weer duiken er ook uitkomsten van deze onderzoeken op die wel degelijk negatief zijn en aangeven dat ook een mobiel schadelijk voor ons is.
Maar dat zijn natuurlijk alle electrische apparaten in huis incl de electrische leidingen.
Het woord electro smog hoor je steeds meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inderdaad ooit op internet gelezen en ook later op feestjes gehoord dat het heel slecht is om je telefoon op je slaapkamer te hebben liggen (als hij aanstaat) ivm de straling. In die tijd had ik hem ook altijd naast mijn bed op het nachtkastje liggen.
Nadat ik dat gehoord had ben ik hem een kamer verder op gaan leggen en ik moet je zeggen dat ik toen veeeeeel beter sliep.
Dus ik weet niet of je het kunt VOELEN, maar merken doe je het in iedere geval wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de tijd dat ik zelf in de telecommunicatie werkte, weet ik dat een mobieltje NIET straalt - behalve als het wordt gebruikt.

Dat wil zeggen: een mobieltje op standby straalt NIET. Een mobieltje waarmee je belt of wordt gebeld, of SMS-t of wordt ge-SMS-t, straalt natuurlijk wel.

Een mobieltje in de standby straalt om de zoveel tijd een heel kort "ik ben er nog" bericht naar de zendmast. Zo'n berichtje duurt twee tot drie seconden. Om de hoeveel tijd zo'n bericht wordt verstuurd, hangt af van je provider. In mijn geval is het eens in de vier uur.

Dat betekent, dat jouw mobieltje eens per vier uur heel even een beetje straalt. Dat ga je echt niet merken.

WAAROM straalt een mobieltje niet? Dat is om de levensduur van de batterij zo hoog mogelijk te houden. En omdat het niet nodig is om te stralen.

Voor het laatste: waarom zou een mobieltje iets moeten uitstralen? Dat dient geen enkel doel, toch?

Voor het eerste: als je een mobieltje gebruikt, gaat het grootste deel van de batterij-energie op aan het stralen naar de communicatiemast. Vergelijk nu eens de levensduur van je batterij wanneer je belt (de spreektijd) en wanneer je niet belt (de standby-tijd). Dat verschil is enorm! Daaraan zie je dus, dat het mobieltje heel veel energie bespaart door niet te stralen.

Het is voor alle partijen beter (ook commercieel gezien) dat de standby-tijd zo hoog mogelijk is. Vandaar dat een mobieltje dat alleen maar op standby staat, NIET straalt.

Toegevoegd na 1 dag:
Blijft nog de vraag, waar dan die onrust vandaan komt. Die kan maar een oorzaak hebben: je WEET dat je mobiel naast je ligt. Daardoor ben je alert, net zoals je alert bent als je een ziek kind hebt dat misschien 's nachts huilt.

Andere mogelijkheid: je "WEET" dat je van de straling (die er dus niet is) onrustig wordt.

Straling of niet, als je onrustig wordt van je mobiel, LEG DAT DING DAN WEG!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat wel een tijdje gedacht en daarom 's nachts uitgezet. maar het bleek de brom van de oplader te zijn. Daarna een nieuwe oplader gaan gebruiken en het probleem was opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je niet belt of gebeld word,dan is er ook geen straling aanwezig volgens mij.
Pas als je aan het bellen bent of gebeld word word dan zal er wel wat straling zijn,dan merk je ook als je een langer gesprek voert dat je mobiel heel warm word
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mobieltje stoort ook een radio bij het zenden van de ID naar de zendmast, dus waarom zou dat bij een mens niet storen?
Daarbuiten zend een mobiel ook een veel kleiner continu elektrisch veld (dat minimaal is), wat waarschijnlijk niet tot nauwelijks stoort (zeker in vergelijking met de transformator van de halogeen leeslamp ed).

Ja, je kunt een mobiel 'voelen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een mobiel kunt voelen, zou je de eerste zijn van vele duizenden die het hebben geprobeerd. Ik zou zeggen: ga je gang. Probeer een mobiel te onderscheiden van een ander voorwerp met dezelfde afmetingen en gewicht. Zou je je resultaat hier willen melden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat ik slechter slaap als mijn mobiel nog naast m'n hoofd ligt en aan staat. Om hem te kunnen 'voelen' (oftewel beschrijven zonder dat het voorwerp hebt gezien) zal wat lastiger worden. Een electrisch veld voelen is wel degelijk mogelijk, maar niet voor iedereen.