Hoe werkt een meerkleurige LED?

In mijn telefoon zit een notificatielampje, een Ledje. Nu kan ik via de software dat lampje echt alle kleuren van de regenboog laten knipperen. Er zit voor zover ik kan zien ook maar 1 diode in de telefoon, hoe kan het dan dat zo'n ledje toch meer kleuren kan geven?
Ik dacht altijd dat zo'n dingetje óf rood óf één andere kleuur had.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
1.6K

Het beste antwoord

Heel flauw: Het zijn meerdere ledjes in een, welke elk afzonderlijk aangestuurt worden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Led#Kleuren

Verder zijn er leds met meer dan twee kleuren op de markt, waaronder de full-colour RGB-led, die een rode, een groene en (meestal twee) blauwe leds bevat waarmee het volledige kleurenspectrum bestreken kan worden. Ze worden onder andere toegepast in grote lichtkranten en beeldschermen en in bepaalde designmeubelen.