Afsluiten is puur een (automatische) computerhandeling, je kunt namelijk nog wel bellen naar 112, de storingsdienst, je voicemail en ander kpn-numers.

Een onterechte afsluiting kan ook om half 11 's avonds gewoon binnen 20min weer hersteld worden wanneer je maar boos genoeg wordt en genoeg met schadeclaims ed dreigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat doen ze in de centrale van de kpn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Computerwerk, gebeurt op afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij doen ze dat in dat kasje bij jou in de straat, of leef ik in het stenen tijdperk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan of je wordt afgesloten wegens wanbetaling, of omdat je je telefoonaansluiting opzegt.

Word je afgesloten wegens wanbetaling, dan is dat een handeling aan een computersysteem bij KPN. Je kunt dan niet meer bellen, behalve naar 1-1-2. Of je nog gebeld kunt worden weet ik niet - ze kunnen in ieder geval beide mogelijkheden voor jou instellen (dus zowel kan-nog-wel-gebeld-worden als kan-niet-meer-gebeld-worden). Je nummer blijft nog wel een tijd aan jou gekoppeld; het wordt dus (nog) niet vrijgegeven voor hergebruik.

Word je afgesloten omdat je je aansluiting opzegt, dan is dat ook een handeling aan het computersysteem bij KPN. Je kunt dan niet meer bellen en niet meer gebeld worden. Je kunt ook geen 1-1-2 meer bellen. Je nummer wordt dan vrijgegeven voor hergebruik, tenzij je VOORAF nummerportatie hebt aangevraagd bij je nieuwe telefoonaanbieder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan je nog mijn eigen ervaring vertellen.

Toen ik op mijn huidige adres ging wonen, was er al een analoge KPN-telefoonaansluiting. Die aansluiting heb ik overgenomen. Ik heb toen wel een KPN-abonnement genomen, waarop er ook een nummer aan die aansluiting werd gekoppeld. Vanaf dat moment kon ik bellen en gebeld worden.

Dit alles was een puur administratieve handeling op de computersystemen van KPN. Er is niemand langs geweest.

Toen ik later ADSL aanvroeg op een tweede (aparte) lijn, moest er wel iemand langskomen. Strikt genomen was dat niet nodig, het aanleggen van de ADSL was een administratieve handeling. Er kwam echter toch een monteur langs om te controleren of er inderdaad een ADSL-signaal op mijn aansluitdraden stond, en of de signaalruisverhouding voldoende was.

Toen ik mijn analoge KPN-aansluiting opzegde, hoefde er niemand langs te komen. Op een gegeven moment was mijn aansluiting gewoon "dood".
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat doen ze op afstand, anders zou jij in princiepe als je kundig bent de aansluiting weer in orde kunnen maken.