Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een tablet uit China besteld. Maar heb hem thuis gekregen met een beschadigd scherm. Kan ik aanspraak maken op een verzekering?

Er zit een mega barst door het hele scherm. De tablet gaat wel aan, maar is niet meer te gebruiken. Kan ik aanspraak maken op een inboedel of aansprakelijkheidsverzekering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
798
Utrecht
8 jaar geleden
Spreek de verkoper hierop aan.
Afh. van de verkoopsite en methode van betaling heb je mogelijkheden tot reclamatie. Bijv. betaling met credit card heeft vaan een 180 dagen garantie. PayPal bied ook kopersbescherming.
Je eigen inboedelverzekering zal niets kunnen betekenen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt geen aanspraak maken op je eigen inboedelverzekering want die dekt geen transportschades én de schade is ontstaan voordat je het goed in je bezit (in je boedel) kreeg
De eigen aansprakelijkheidsverzekering is ook niet aan de orde: die is bedoeld als jij (onopzettelijk) schade aan een ander veroorzaakt. In dit geval heb jij de schade niet veroorzaakt én is er geen schade aan een ander.

Wat kun je wel? Dat hangt af van de voorwaarden van de koopovereenkomst. Meestal is het transport bij consumentenkoop voor risico van de verkopende partij, en heb jij recht op vervanging, reparatie of ontbinding van de overeenkomst/geld terug.

Eigen verzekeringen die je hierbij wel - indien verkoper niet reageert -kunt inschakelen zijn:
- je rechtsbijstandverzekering
- de aankoopverzekering van een creditcard (als je deze aankoop met een creditcard hebt gedaan)
- de storneringsmogelijkheid van Paypal (als je deze aankoop via paypal hebt gedaan)

Ik raad bij aankopen uit Azië aan om dit via creditcard of paypal te doen, juist vanwege de aankoopverzekering en storneringsopties. ( Let er wel op dat je daar alleen gebruik van kunt maken als je aan de voorwaarden voldoet: zie de bronnen voor voorbeelden)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding