Hoeveel volt is nodig om een iphone op te laden?

We doen met natuurkunde een proef. Hoeveel volt in totaal heb je nodig om een iphone van 0-100% op te laden? Als we dit weten kunnen we met een berekening laten zien, hoeveel citroenen of sinaasappels je nodig hebt om er een op te laden?
PS: ik weet dat er filmpje is over een vrouw die met 600 sinaasappels haar iphone oplaadt, maar wat wij nodig hebben is een berekening.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.4K

Het beste antwoord

Om een moderne mobiele telefoon op te laden wordt tegenwoordig altijd een spanning van 5 Volt gebruikt (USB aansluiting).
Om energie in de accu van de telefoon te laden moet er gedurende een bepaalde tijd stroom door de spanningsbron geleverd worden: de capaciteit van de accu wordt dan ook in milliampereuur gegeven: het product (vermenigvuldiging) van stroom en tijd. Een normale accu van een iPhone 5 is ongeveer 1500 mAh, je kunt dus in theorie met 750 mA in 2 uur tijd de accu laden.
Je moet voor jouw berekening dus minstens genoeg citrusvrucht-elementen in serie plaatsen om 5 V te bereiken. Als je bepaalt hoeveel stroom een citroen kan leveren dan kun je door deling bepalen hoe lang het duurt voordat de accu geladen is. Omdat deze stroom klein is zul je meerdere serieschakelingen parallel moeten aansluiten om de telefoon in redelijke tijd te laten laden.
De maximale stroom wordt overigens geregeld door de laadelektronica van de iPhone, er zal dus een maximum aantal citrusvruchten zijn omdat de opgenomen stroom nooit groter dan ongeveer 1 A zal worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

USB aansluiting is 5 volt dus heb je 5 volt nodig om te laden