Het is wel legaal, maar je verliest wel je garantie.
Er zijn alleen wel dingen die je kan doen met een gejailbreakte/geroote telefoon die niet legaal zijn (bijv betaalde apps gratis downloaden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij android kan je toevallig dat aanvinken dat je niet vertrouwde apps wilt installeren. Bij iOS is dat niet het geval. Bovendien is het slechts een voorbeeld. Je begrijpt wat ik bedoel.
Bovendien heb ik (voordat ik mijn eigen iPod jailbreakte) geinformeerd bij de Apple winkel en zeiden ze dat met jailbreaken de garantie vervalt.
Je kan wel je jailbreak er weer af gooien en dan heb je je garantie weer terug.
Wat jij zegt klopt voor android, maar de vraagsteller verteld nergens dat hij dat gebruikt.
Als er nog meer "onzin" is dat ik vertel hoor ik het graag. Ik ben zeker bereid het uit te leggen.
Het is wel tegen de garantievoorwaarden van de fabrikanten, maar ze gaan hier in de regel coulant mee om. Echter niet altijd.

Wettelijk is het zo dat als het probleem niet ligt aan het rooten, de reperateur gewoon een toestel moet repareren. Maar goed, je recht hebben en krijgen zijn niet altijd hetzelfde.

Samsung heeft aangegeven dat ze geroote telefoons gewoon onder garantie repareren zelfs als het probleem door de root of custom rom komt:
http://tweakers.net/nieuws/90256/samsung-gaat-gebrickte-telefoons-standaard-onder-garantie-repareren.html

En toestellen die bij The Phone House aangeboden worden zullen altijd gerepareerd worden, ook als het toestel geroot is (let op, er staat niets over wanneer het probleem wèl aan de root ligt): http://tweakers.net/nieuws/88837/garantie-telefoons-mag-niet-vervallen-bij-root-of-jailbreak.html

Legaal is het sowieso. Het toestel is van jou, jij mag ermee doen wat je wil.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let wel, het gaat hier dus over Samsung en The Phone House. Het is voorgekomen dat geroote toestellen geen garantie verleend kregen, zoals het artikel op tweakers over The Phone House ook stelt. Retailers hebben eigen voorwaarden bij reparateurs en fabrikanten ook.

Ik weet dat Huawei ook niet moeilijk doet met geroote toestellen, maar ik heb het bij een HTC wel eens gezien dat er alleen tegen betaling een reparatie werd uitgevoerd wegens een unlockte bootloader (toestel was nog niet eens geroot).